Det lokale TV-selskapet har levert fjernsynstjenester til TV2 siden 1994, mens Jørn Berger-Nyvoll har jobbet for dem siden kanalen startet i 1992. Fra årsskiftet er det imidlertid slutt fordi de ikke får ny kontrakt med TV2.

Være eller ikke være

– Vi har fått beskjed om at vi ikke skal produsere for TV2 til neste år, og vi jobber nå på en kontrakt som går ut 31. desember 2015. Fra 1. januar vet vi ikke hvem vi skal jobbe for, sier Berger-Nyvoll.

Tapet av TV2 som kunde er være eller ikke være for Tv-produsenten med mindre det dukker opp andre de kan produsere videotjenester for. Selskapet eies av to av de ansatte, Jørn Berger-Nyvoll selv med 60 prosent og Jørgen Forøy med 40 prosent. I tillegg jobber en tredje ansatte på heltid og tre-fire frilansere etter behov.

– Vi vet ennå ikke hva vi skal jobbe med etter nyttår, så faren for at vi må legge ned og si opp ansatte er reell.

Omstilling

Jørn Berger-Nyvoll har vært daglig leder i Tv-produsenten siden 2010. Han legger ikke skjul på at tapet av TV2 som kunde er trist, selv om beskjeden ikke kom som noen bombe. Selskapet må nå bruke tiden fremover til å skaffe seg andre oppdragsgivere som vil betale for tjenestene de tilbyr.

– Vi har forstått at dette kom til å skje og har vært forberedt på det. Jeg synes vi har hatt et godt samarbeid som har gitt oss muligheter til å konkurrere på nasjonalt nivå. Det blir litt vemodig at det snart er slutt, og det er ikke gjort over natta å erstatte en så stor kunde. Vi jobber for å omstille selskapet for å finne ut hva vi skal gjøre til neste år, sier Berger-Nyvoll.

Effektivisering

Jobben som Tv-produsenten AS har gjort for TV2 skal overtas av selskapet TVP Broadcast som er under etablering i Tromsø. Selskapet som i dag er etablert i Stavanger, Kristiansand og Trondheim har levert tjenester til TV2, og ble nylig kjøpt opp av TV2-eide OB-Team.

– TVP Broadcast får avtale om å levere tjenester til alle syv lokalkontorene våre. Det er lyst ut én stilling i Tromsø som skal jobbe for TVP fra årsskiftet, sier Roy Tore Jensen, administrativ nyhets- og sportssjef i TV2.

– Gjør TV2 dette for å spare penger?

– Vi håper å drifte smartere, mer rasjonelt og effektivt, og oppnå stordriftsfordeler. Det er også viktig å få et felles fagmiljø for våre lokalkontorer. Vi håper selskapet kan vokse og bli store i Tromsø, med flere ansatte, sier Jensen.