Mandag morgen bestilte Jack Williamsen en drosje fra Tromsø Taxi til Skjelnan. Planen var at han skulle få datteren, Norah Williamsen (3) i barnehagen på Marsveien.

– Jeg bestilte drosjen klokken 09.29 og sa at jeg trengte en drosje med barnestol. De fortalte at de hadde en ledig i byen og at den skulle komme snart, forteller Jack Williamsen.

Slik gikk det imidlertid ikke.

Ikke økonomisk

– Da det hadde gått 15 minutter uten at jeg fikk noen bekreftelse, ringte jeg Tromsø Taxi igjen. Da fortalte de at nærmeste bil med barnesete var på Mortensnes. Jeg spurte om den kunne hente oss, men da svarte de at det ikke var økonomisk for dem, og at jeg måtte vente til det kom en drosje nærmere meg. Skal de være en servicebedrift, må de kjøre noen ganger uten fortjeneste. Jeg kan ikke vente i flere timer på at en bil med barnesete skal over på fastlandet, sier en fortvilet Williamsen.

Han har tidligere hørt fra drosjesjåfører at det kun er få biler som er utstyrt med barneseter fordi de tar for stor plass.

– Med andre ord blir barn nedprioritert.

Måtte avbestille

Da Williamsen fikk høre at han måtte vente lenge på drosjen, avbestilte han den og fortalte at han kom til å bestille hos konkurrenten.

– Da fikk jeg til svar at jeg bare skulle ringe dem.

Williamsen ringte Din Taxi like etterpå. De hadde en bil i Breivika som var på vei med en gang.

– Din Taxi kjører fra Breivika, mens Tromsø Taxi ikke tar seg råd til å kjøre fra Mortensnes. Da kan man begynne å lure.

– Hva tenker du om at det er så få drosjer fra Tromsø Taxi som har barnesete?

– Det er helt håpløst. Det bor rundt 75.000 innbyggere i Tromsø, og jeg kan ikke være den eneste som tar drosje med et barn. Det er altfor få biler.

Beklager

Daglig leder i Tromsø Taxi, Bjørn Føre, blir overrasket når han får høre Williamsens historie.

– Dette var merkelig. Her er det noen som har handlet feil. Vi er pliktig til å kjøre uansett. Det er ikke slik at vi sjekker om turen er lønnsom før vi kjører, sier Føre og legger til at han skal se på hendelsen.

– I utgangspunktet skal vi ta oppdragene selv, men dersom vi ikke har mulighet til å gjøre det, kan vi tilby alternative løsninger.

Han understreker at det er mange biler som har barnesete i bilen.

– De fleste stasjonsvognene er tilrettelagt for barn. Nå er det gradert med sete for barn over 15 kilo, mellom 10 til 15 kilo og puter. Det er vanskelig å tilfredsstille de spesielle behovene siden vi ikke kan ha alle tre i én bil. Det vil gå ut over bagasje- og passasjerplassen, forteller Føre som tror de har omtrent 40 biler med tilrettelegging for barn.