Politikere, Statens vegvesen, Kvaløysletta bydelsråd og næringsforeningen skal drøfte temaet grønn transport på frokostmøtet.

– Vi vil ta for oss spørsmål om hvordan vi kan få flere til å ta bussen, sykle eller å gå i Tromsø, og tilrettelegge bedre for myke trafikanter, sier leder for Framtiden i våre hender, Svein Gunnar Karlstrøm.

Les også: Føyer seg inn i rekken av Håkøya-ja

Oppsiktsvekkende tall

Det er første gang at organisasjonen arrangerer dette type temamøtet, som vil være åpent for alle på biblioteket onsdag morgen.

– I en undersøkelse som vi utførte forrige uke og denne uken ved bruhodet på Kvaløysletta, målte vi hvor mange som kjørte enslige i bilen. I 76 prosent av bilene satt det kun en person, og som regel var det en mann som satt bak rattet, sier Karlstrøm.

I kun to prosent av tilfellene observerte de tre eller flere i bilen, og i 22 prosent av bilene var det to stykker i bilen.

Les også: Kvaløyfolket raser over Håkøya-forslag

– Dette er oppsiktsvekkende lavt, og det sier hvor stort potensialet er for samkjøring i Tromsø mellom for eksempel naboer og kollegaer, sier Karlstrøm.

De sto ute fra klokken 07.00 til 08.30 på morgenen. Da fant de ut at flest var ute og kjørte i tidsrommet fra 07.15 til 08.15.

– Vi valgte å måle på Kvaløysletta fordi det er et dagsaktuelt område. Trenger man egentlig å bygge ut for flere milliarder bare for timen trafikken står på som verst, og i så fall hvorfor skal man det? Selv mener jeg det er mange ting som ikke er utprøvd i byen vår, sier Karlstrøm.

Framtiden i våre hender har som mål å få til et frokostseminar hver måned med et nytt tema for hver gang.