– Strømbruddene setter en fullstendig stopper for driften her. Vi får ikke gjort noe som helst, sier daglig leder ved Traasdahl AS, Dan-Åge Forfang.

Onsdag formiddag gikk strømmen igjen hos merkebilforhandleren på Skattøra. Det er tredje gangen siden lørdag 17. oktober at feil på strømnettet har ført til at rundt 400 bedrifter og privatpersoner har vært uten strøm i flere timer.

– Det er langt fra gunstig. Vi får ikke gjort noe på verkstedet, nettet forsvinner, kortautomatene fungerer ikke og vi opplever dataproblemer når strømmen kommer tilbake. Dette koster bedriften, forklarer Forfang.

Les også: Troms Kraft beklager gjentatte strømbrudd

Dyr strømstans

Han er ikke alene om å være oppgitt. Daglig leder ved Norengros Markedshuset AS, Geir Brandvoll, så seg onsdag nødt til å rømme kontoret for å få jobbet i går.

– Alt stopper jo dessverre opp. Sentralbordene er nede og vi får verken plukket varer eller registrert ordrer, sier han.

Ifølge Brandvoll har strømbruddene store konsekvenser for bedriften.

– De påfører oss store ekstrakostnader, da vi er nødt til å kommandere folk på overtid. På tirsdag måtte ti ansatte jobbe tre timer over for å ta igjen det tapte, utdyper Brandvoll.

Totalt 26 ansatte jobber ved totalleverandøren på Skattøra.

Les også: Strømbrudd på Nord-Tromsøya

Legger seg flat

Administrerende direktør i Troms Kraft Nett AS, Bjørn Laksforsmo, beklager på det sterkeste de vanskelighetene de gjentatte strømbruddene har medført for bedrifter og privatpersoner i området.

– Vi har vært i kontakt med flere av dem, enten har de ringt oss eller så har vi ringt dem, og det er klart at vi forstår at dette ikke er en situasjon som kan vedvare i dette området, sier han.

Ifølge Laksforsmo har Troms Kraft nå fullt fokus på å finne ut hva som har gått galt, rette feilene og sikre at det ikke skjer igjen.

– Vi har siden lørdag funnet feil på tre forskjellige høyspenningskabler. Så langt har vi ikke avdekket noen sammenheng mellom feilene, men at det skjer tre ganger på kort tid er ei bekymring for oss. Vi undersøker derfor systemet nøye, forklarer han.

– Så dere utelukker ikke flere strømbrudd i området?

– Nei, det kan vi ikke, men vi håper den innsatsen vi nå legger inn reduserer muligheten for at det skjer.

På spørsmål om bedrifter og privatkunder vil kompenseres for strømbruddene og eventuelle skader de har påført elektronisk utstyr, svarer Laksforsmo at det er en dialog med de enkelte kundene nettopp for å få orden på slike ting.