Løftet kom i forbindelse med at Erna Solberg (H) la fram Høyres alternativ til Nasjonal Transportplan (NTP). Ny bompengefri E8 gjennom Ramfjorden, tunnel gjennom Tromsdalstinden og ny forbindelse til Kvaløya var blant tiltakene hun ville satse på.
Varsler storstilt utbedring av E8 på norsk og finsk side
Uavklarte spørsmål
– Hvis vi overtar regjeringskontorene etter valget vil vi bruke fem milliarder kroner på en veipakke i Tromsø-regionen, uttalte Solberg til Nordlys i april 2013.
Som kjent ble det blå-blå valgseier høsten 2013, og Erna Solberg ble landets statsminister.
– Staten må ta regningen
Tirsdag var det møte mellom kommunen og Statens vegvesen om de ulike veiprosjektene som det nye byrådet overtar fra det avgåtte. Byrådsleder Kristin Røymo (Ap) vil nå vite om Solbergs løfter står ved lag når E8-prosessen skal loses i havn.
– Det er mange uavklarte spørsmål som krever klare svar. Vi må få tydelige svar fra regjeringen særlig når det gjelder E8 og pengene Erna lovde. Står løftet ved lag eller ikke? Har vi pengene, forplikter det regjeringen i Ramfjord, for å unngå forsinkelser.
Sier ja til østre alternativ
Bompenge-avklaring
Oppstart av detaljreguleringen for østre trasé av E8 i Ramfjord ble varslet i september etter at alle innsigelsene ble ryddet av veien av kommunalminister Jan Tore Sanner (H). Byrådet er opptatt av de statlige bevilgningene til ny E8 kommer med i NTP som vedtas i 2016.
– Vi må vite om vi får krav om bompenger, og eventuelt hvor stor andel de skal utgjøre, og hvor mye staten skal bidra med. Byggingen av E8 kan ikke starte før det er avklart. Vi må jobbe beinhardt med alle uavklarte forhold dersom det skal bli byggestart i 2018, som har vært nevnt som oppstartsår, sier byrådslederen.
Målet er å få reguleringsplanen på plass i løpet av neste høst, da vil det også bli klart hva prislappen blir. Tidligere har det vært nevnt grove anslag på mellom 1,5 og 1,8 milliarder kroner for østre trase.