Katharina Jakhelln Semb snakker med begeistring om prosjektet hun som operasjef i Nordnorsk Opera og Symfoniorkester har initiert. Med Norges fremste dramatiker, Jon Fosse, som librettist og den unge kinesiske Du Wei som komponist er det skapt en opera som forteller historien om hva som kunne ha skjedd med Ibsens Nora etter at hun forlot dukkehjem, mann og barn. «Nora – too late» er tittelen på operaen som onsdag har norgespremière i Bodø. To dager senere står Tromsø for tur.

«Nora – too late» fikk sin urpremière i Tianjin i Kina på dagen ett år før den presenteres i Tromsø.

– Ibsens dramatikk, og spesielt «Et dukkehjem» har ei sterk stilling i Kina. Faktisk bruker kineserne betegnelsen noraist som et synonym for feminist. Med Du Wei som komponist, var det naturlig for oss å legge verdenspremièren til Kina, forteller Katharina Jakhelln Semb.

Les også: Samarbeid i bare messingen

Ibsen i operaen

– Jeg stilte meg spørsmålet hvorfor er det så lite Ibsen i operaform? Kun «Fruen fra havet» er det blitt laga en operaversjon av. Jeg syntes det måtte være interessant å lage en historie om hva som skjedde med Nora etter at hun gikk. Operalitteraturen er full av sterke kvinneskikkelser som gjør sine utradisjonelle valg. Mens de fleste kvinnene av denne type i operahistorien ikke overlever sine valg, så gjør Nora det utenkelige og overlever. Med det sier Ibsen at Nora hadde rett til å gjøre det hun gjør, mens tidligere tiders operalibrettister har et utgangspunkt i at slemme jenter må ta sin straff, sier operasjefen.

Katharina Jakhelln Semb har nå vært operasjef i NOSO i fem år, og har før det en bakgrunn som sanger, blant anna i Berlin. Hun har gjennom årene opparbeidd seg et stort internasjonalt kontaktnett, og har brukt det til å sette sammen et unikt team fra åtte nasjoner som står bak denne operaforestillinga.

Les også: Festivalartist fra Litauen

Musikken

– Ved siden av å sikre finansiering av prosjektet, var det store spørsmålet hvem vi skulle få til å skrive musikk og tekst til denne historien. Ibsen er universell, og med hans internasjonale status som dramatiker; hvorfor ikke finne en ikke-vestlig komponist til jobben? I Kina er Ibsen mer kjent enn Shakespeare, og vi fant fram til den unge, talentfulle kvinnelige komponisten Du Wei som var bare 32 år gammel da vi hadde det første møtet med henne for tre år siden, forteller Jakhelln Semb.

Hun er en talentfull og lovende komponist med en interessant innflytelse fra både kinesisk og vestlig klassisk musikktradisjoner i sine komposisjoner. Hun er en komponist som er glad i sang. Hennes mor er sanger, og Du Wei har som komponist et forhold til stemma som instrument. Emosjon, dynamikk og framdrift og evne til å utvikle dramaturgi i selve musikken er viktige egenskaper når en komponist skriver opera. Som ung kvinne i dagens Kina, har Du Wei et spesielt sterkt forhold til karakteren Nora, og det er også viktig i denne sammenhengen, fortsetter hun.

Teksten

– Jon Fosse er vår mest kjente dramatiker siden Ibsen. Han er i dag den mest spilte, nålevende dramatiker på scener verden over. Tidligere er det blitt laga opera av to av hans skuespill. Vi er utrolig glade for at vi fikk ham til å skrive denne librettoen, som er hans første verk skrevet spesielt for opera. Hans rytme i språket, de mange lag i teksten og hans måte å bruke gjentakelser på, er som skapt for opera. Han gir fint rom for musikken, sier operasjefen.

Tre Noraer

«Nora – too late» har fem roller. Tre av dem er Nora i tre aldersfaser. Mezzosopranen Angelica Voje fra Tromsø finner vi som den eldre. Den middelaldrende framstilles av den kinesiske sopranen Yao Hong mens til rollen som den yngre er det den sørafrikanske sopranen og supertalentet Linda Nteleza som Katharina Jakhelln Semb har funnet. De to mannlige rollene synges av den svenske barytonen Håkan Ekenäs (Helmer) og den britiske tenoren Christopher Lemmings (Skyggen).

Med andre ord høyst internasjonalt. Og det gjelder også resten av det kunstneriske teamet med kinesisk scenografi og videokunstnere, brasilianske kostymer, norsk lysdesign og regi og med Peter Szilvay som dirigent.

Av Helge Matland

Trond Tomassen (foto)

VOJE: Angelica Voje. Foto: John Paul Bichard Foto: John-Paul Bichard