Lekebutikkene snart fri for kostymer etter Halloween-rush

Selv en måned før Halloween begynte leketøysbutikkene å merke salgsrushet.

HALLOWEEN TIL FOLKET: En måned før Halloween går av stabelen strømmer kundene på for å jakte etter de beste kostymene. Daglig leder ved Extra Leker, Sandra Lernes, er glad for at tradisjonen blir ansett som en snillere tradisjon, sammenlignet med før i tiden. Foto: Trond Tomassen 

Klassikerne: Både Skrik-drakta og en mer elegant utgave av Heksedrakta selges det mest av til gutter og jenter. Foto: Trond Tomassen 

nyheter

På Extra Leker henger alt ifra de mer klassiske vampyr-, hekse- og skjelettdrakter til de mer utradisjonelle kostymene som et gigantisk grinete babyhode. Men selv om det er nok for øyet å hvile på forteller daglig leder, Sandra Lernes, at utvalget stadig blir mindre fram mot Halloween på lørdag.

– Vi begynner faktisk å bli utsolgt. Halloween blir bare større og større og vi får aldri nok av enkelte varer, sier Lernes.

– Skrik- og skjelettdrakta er mest populært til gutta, mens jentene foretrekker å kle seg ut som elegante hekser med lange kjoler, sier hun.

Positiv feiring

1. oktober fikk butikken inn Halloween-effektene. Allerede da begynte folk å plukke med seg de kostymene de ville ha. De siste 14 dagene har det vært mange folk innom, spesielt i helgene.

– For noen år tilbake var det mest studenter og voksne som kjøpte kostymer, men de senere årene går det mest av kostymer til barn, sier Lernes.

– Hvorfor tror du det har blitt slik?

– Før var det mye negativt fokus på at dagen skulle være så skummel, men nå tror jeg barn og foreldrene deres ser på det mer som en positiv tradisjon hvor ungene kan kle seg ut og være sosiale sammen, og kostymene trenger nødvendigvis ikke å være så skumle lenger heller, sier Lernes.

Populært

Ved Toys`R`Us på K1 forteller daglig leder, André Stenanger, at folk begynte å sikre seg favorittkostymene allerede fra de tok inn temavarene 5. oktober. Siden da har de merket stadig større pågang.

– På en vanlig hverdag selger vi vel 15 kostymer, mens på en lørdag kan det gå mellom 40 til 50 kostymer. Rushet er som regel mellom klokken 10.00 og 15.00, sier Stenanger.

I leketøysbutikken deres har de allerede pyntet til Halloween, nettopp for å sette stemningen hos kundene.

– Når lørdagen er omme sier det pang stopp, så vi må gjøre det vi kan før den tid, sier Stenanger.

Daglig leder ved Brio Pyramiden, Gunnar Fredrik Kjeldsen, forteller at leketøysbutikkene opplever en større konkurranse.

– Nå har flere kastet seg på Halloween-trenden, for eksempel Nille og Europris, sier Kjeldsen.

Det påvirker derimot ikke salget.

– Folk startet for fullt å handle hos oss fra midten av forrige uke, og for leketøyshandelen er dette en god salgsaktivitet før julevarene kommer inn, sier han.