Disse gondolene blir ikke pensjonert likevel

«Isbjørnen» og «Selen» blir erstattet med nye, moderne gondoler. Men de to veteranene blir ikke stående arbeidsledig av den grunn.

SNART PÅ EGNE HJUL: Gondolen «Selen» får sammen med «Isbjørnen» snart egne hjul å rulle på. Gondolene er nå i Øverbygd for å renoveres. Foto: Fjellheisen 

FRAKTES MED HELIKOPTER: Alt av sement og utstyr fraktes opp til Fjellheisen med helikopter, og blir tatt imot av personell på toppen. Foto: Fjellheisen 

REVET: Slik ser det ut på Fjellheisen nå. Platået er revet bort, og byggingen av nye fundamenter er i gang. Foto: Daniel Nyhagen 

OMFATTENDE: Tom Schreuder ser fram til å kunne ønske velkommen til Fjellheisen igjen i månedsskiftet februar/mars. Fram til da er det mye omfattende arbeid som skal gjøres på fjelltoppen. Foto: Tor Farstad 

nyheter

De nye planene for Fjellheisen ble offentliggjort i november i fjor, og 31. august gikk gondolene «Selen» og «Isbjørnen» sine siste turer opp til Fjellheisen. Deretter stengte anlegget for å begynne på den kostbare renoveringen. Heishusene skal tilpasses, nye gondoler skal på plass, ny rullestolheis skal bygges og en ny terrasse skal tilby tromsøfolk og turister utsikt over byen.

– Det er ganske omfattende arbeid vi holder på med. Nå er vi ferdige med å rive alt, og vi jobber med å bygge nye fundamenter. Arbeidet er litt mer omfattende enn vi trodde, men det blir en fantastisk gondolbane, sier daglig leder Tom Schreuder i Skips AS Nordfisk, som eier Fjellheisen og Fjellstua.

Les også: Skyhøy trafikkvekst for Fjellheisen

Ny karriere

De gamle gondolene blir som kjent erstattet av nye, og mange har undret seg over hva som vil skje med «Selen» og «Isbjørnen». De gamle gondolene har vært i bruk siden 1961 og hadde kanskje sett fram mot en pensjonisttilværelse. Men gondolene skal fortsatt brukes.

– Vi skal sette hjul og drag på de gamle gondolene, slik at vi kan frakte dem rundt i byen. Tanken er at vi skal bruke dem i forskjellige markedssammenhenger, for eksempel skal vi kunne stå i Breivika når cruiseskipene legger til og med det reklamere for Fjellheisen, sier Schreuder.

Revidert budsjett

Da Schreuder presenterte renoveringen i fjor, var den forventede kostnaden rundt 38 millioner kroner. Denne summen har imidlertid blitt revidert flere ganger.

– Det totale budsjettet er nå på rundt 60 millioner kroner. Fundamentarbeidet er litt mer omfattende enn vi først trodde, og derfor åpner vi også litt senere enn planlagt. Det er ikke snakk om mer enn noen få uker, så vi satser på å åpne i månedsskiftet februar/mars, sier Schreuder.

Dermed åpner de Fjellheisen ganske tett opp mot de roligste ukene Fjellheisen har.

– Trafikken dabber som regel litt av i april, og de to første ukene i mai er de roligste i året, sier Schreuder.

Les også: 54 år med Fjellheisen (krever innlogging)

Helikopter

Fjellheisen bruker helikopter for å frakte blant annet sement opp på fjellet. Flere har tipset iTromsø om at det flyr helikopter i området, og lurer på om det er snakk om en redningsaksjon.

– Redningsaksjoner har det vært få av, humrer Schreuder.

– Det blir en del turer med helikopter når det er gode flyforhold. Alt av utstyr som trengs for å støpe nye fundamenter må jo fraktes opp på ett eller annet vis. Men dersom det blir snakk om at noen sitter fast i fjellet, er det jo et helikopter lett tilgjengelig, sier Schreuder og ler.