Satser mer på lærerne

Senter for fremragende utdanning – ProTed, har fått fem nye år til å gjøre til å gjøre Norges beste lærerutdanning enda bedre.

FORLENGER: Hilde Sollid (til høyre), leder i ProTed, får muligheten til å forbedre Norges beste lærerutdanning. Ved siden av sitter dekan ved Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning Sonni Olsen, og ordfører Jarle Aarbakke. Foto: Jørn Myreng 

nyheter

For fem år siden ønsket Jarle Aarbakke, daværende rektor ved Universitetet i Tromsø, ProTed (Senter for fremragende utdanning) velkommen til Tromsø.

Planen var å utvikle en helt ny form for lærerutdanning ved å la lærerstudentene være mer i praksis på universitetsskoler.

Nå har lærerutdanningen, universitetsskolene og ProTed blitt evaluert av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT), og fått grønt lys til å holde på i fem nye år.

LES OGSÅ: Alle de 70 nye master-lærerne i jobb

– Stolt

– Vi er ufattelig glade og stolt for at vi har fått tillit til å fortsette i fem nye år, forteller Hilde Sollid, leder for ProTed.

Hun tok det ikke som en selvfølge at de skulle fortsette med arbeidet.

– Vi var veldig usikker. NOKUT skulle jo se på alle detaljene av arbeidet vi har gjort, så vi begynte å tenke om vi hadde nådd alle målene våre, og om vi hadde gjort det bra nok.

LES OGSÅ: Mener skolebøkene står i veien for elevers læring

– Anerkjennelse

Aarbakke var med på å sende lærerstudentene ut i ut i felten. Nå står han klar for å ta dem imot som ordfører og skoleeier.

– Det er jo en anerkjennelse og viser at prosjektet har innfridd i høyeste grad, sier ordføreren.

– Nå tar skolene imot studentene som nå er blitt lærere, og det er viktig at den kunnskapen de har kommer ut til samtlige klasserom.

LES OGSÅ: Historisk lærerkull ble uteksaminert

Dansk besøk

Representanter fra University College Syddanmark hadde tatt turen til Institutt for lærerutdanning og pedagogikk for å lære om prosjektet.

– Det er mange spennende ting som skjer på universitetet her. Vi holder på med et prosjekt som minner veldig om dette. Det er godt at vi har mulighet til å utveksle erfaringer, sier Keld Thorgård som er forskningssjef ved University College Syddanmark.

Sollid er glad for at prosjektet har fått internasjonal oppmerksomhet.

– Det er helt fantastisk. Det bekrefter jo bare at vi har gjort noe bra, sier ProTed-lederen.

– Hva kommer dere til å gjøre de neste fem årene?

– Vi må begynne med høste erfaringen med alle jobbene vi har gjort med lærerne på første til syvende trinn, og femte til tiende trinn. Deretter må vi evaluere hva vi har fått gjort disse årene.