For å kunne håndtere utfordringene med flyktninger og asylsøkere er kommunen avhengig av samordnet innsats fra forskjellige enheter i flere byrådsavdelinger. Mandag ansatte de May-Britt Miri som koordinator i en nyopprettet stilling for å sikre en effektiv koordinering av dette arbeidet.

Les også: Arrangerer velkomstfest for flyktningebarn

Egen gruppe

– Det er en prosjektstilling som går over tre måneder. Koordinatoren skal bistå i organiseringen rundt en etablering av akuttmottak i Tromsø, sier finansbyråd Jens Ingvald Olsen (Rødt).

Miri har lang erfaring med å åpne mottak, og har tidligere vært daglig leder for Tromsø Mottakssenter. Hun forteller at hun ble forespurt om den nye stillingen som koordinator fredag forrige uke.

– Nå må jeg gå inn i problemstillingene kommunen står overfor og få oversikt. Det er mye å sette seg inn i, sier hun til iTromsø.

Les også: Vurderer å sette opp hotell-lektere

Lang erfaring

Hun skal i tiden fremover bistå og være rådgiver for kommunen.

– Jeg skal prøve å samle informasjon til kommunen om hva man står i. Jeg har lang erfaring fra mottak, og har jobbet innenfor feltet siden 2008, men jeg har ikke så stor kjennskap til det indre i kommunen. I dag har jeg vært i møter og blitt kjent med de ulike organene. Nå må vi se på hva som blir anmodningen fra UDI og hva vi kan gjøre – og det må skje ganske fort. Vi har etablert en gruppe som skal se på saken, og det arbeidet begynner vi med på tirsdag, sier Miri.

Omsorgssenter for mindreårige

Som koordinator vil Miris hovedoppgaver blant annet være lage en plan for å håndtere en situasjon der det etableres et midlertidig mottak for asylsøkere i Tromsø, opplyser byrådet.

Hun skal også bidra til etablering av omsorgssenter for mindreårige flyktninger i alderen 15–18 år, og koordinere arbeidet med å gjøre kommunen i stand til å ta imot mindreårige flyktninger under 15 år.

Hun skal i tillegg sikre nødvendige tjenester til det nye asylmottaket for enslige mindreårige, samt utrede etablering av en kommunal enhet for flyktninger og asylsøkere i kommunen.