Skal selge Nord-Norge i sør

Sjømatnæringen, reiselivet og petro-industrien i Nord-Norge slår sine pjalter sammen for å lage en gigant-satsing i Oslo.

SAMARBEIDSTRIO: Geir Solheim, Christian Cramer og Marit Bærøe skal sammen selge nordnorsk næringsliv på Nord i Sør-konferansen i Oslo i januar. 

VIL OVERBEVISE: Marit Bærøe ønsker å spre kunnskap – og «avmystifisere» havbruksnæringen på Nord i Sør-konferansen. 

nyheter

KYSTENS HUS: 6. januar arrangeres den årlige Nord i Sør-konferansen i Oslo.

Konferansen – som har vært arrangert hver januar om bord på et av Hurtigrutens skip – har fram til nå vært forbeholdt reiselivsbransjen i Nord-Norge, men ifølge NHO-direktør i Troms, Christian Cramer, har tiden kommet for å utvide satsingen.

Utvider

– NHO-reiseliv åpner nå opp for å la den øvrige NHO-familien delta i arrangementet – og vi går opp fra mellom 100 og 150 deltakere til over 500. Derfor må vi flytte fra hurtigruten til Radisson Plaza for å få plass, sier han.

Det er NHO Reiseliv, Sjømat Norge og Norsk Olje- og Gass som nå går sammen for å gjøre seg lekre for makthavere og myndigheter i hovedstaden.

– De fleste makthaverne innenfor reiselivet – og det øvrige næringslivet – er innenfor trikkeavstand fra Akershuskaia. Derfor er det mye enklere for oss å dra dit enn å invitere dem nordover, sier Geir Solheim, regiondirektør i NHO Reiseliv, Geir Solheim.

Ifølge ham er det ingen egentlige motsetninger mellom de tre bransjeorganisasjonene – selv om det innimellom kan gå en kule varmt mellom representanter for de tre sektorene.

Les også: Derfor ser Kystens hus annerledes ut i ulikt hver

Bedre å samarbeide enn å krangle

– Det er viktigere for oss å samarbeide enn å sitte på hvert vårt nes. Går det bra for nordnorsk olje og gass så går det bra for nordnorsk reiseliv – halvparten av reiselivet i nord baserer seg på forretningsreisende og kurs og konferanser, sier Solheim.

Marit Bærøe, regionsjef for Sjømat Norge/Havbruk Nord sier det samme.

– Det er naturlig for oss å jobbe sammen med de andre sektorene der vi har kontaktflater. Med olje- og gassektoren har vi mange av de sammen teknologiutfordringene – og til stor deler bruker vi teknologi som er utarbeidet innenfor offshorenæringen, sier hun.

Les også: Rekordhøy sjømateksport i oktober

Bra for havbruksnæringen

Reiseliv er også noe havbruksnæringen ønsker å satse sterkere på.

– Mye av omdømmeutfordringene vi har nå baserer seg på at folk har dårlig kunnskap om oppdrettsnæringen. Med hjelp av visningsanlegg og besøk på våre anlegg vil vi vise folk hva vi driver med, sier hun.

Til Nord i Sør er det invitert flere gjester og samarbeidspartnere, sier Geir Solheim.

– Innovasjon Norge vil delta med et helt nytt nordnorsk matkonsept, Arctic Race of Norway er med for å presentere neste års trase og vi vil – som vanlig – dele ut Nordnorsk Markedsføringspris, sier han.

Les også: LO og NHO advarer mot å øke oljepengebruken