Bård Fossli Jensen er spesialist i barnesykdommer og har doktorgrad i medisinsk kommunikasjon. Han bruker mye tid på å trene ferdig utdannet helsepersonell i hvordan de kan snakke litt annerledes med pasientene sine.

– Det skjer feil i helsevesenet hele tiden og ting går galt. Noe kan man ikke unngå, mens andre ting kan unngås. Poenget er at ting skjer. Når det blir klagesak er det kommunikasjonen som er grunnen til det. Det har skjedd noe galt i bunn, men det hadde ikke trengt å bli klagesak, sier Fossli Jensen.

Vanskelig

Tiki Midthassel og Kjersti Østen går første året på medisinstudiet ved UiT. De synes kommunikasjonsbiten av yrket er utfordrende.

– Det er vanskelig å passe på å si det riktige til pasientene. Å få den medfølelsen, samtidig som man ikke skal være for medfølende, tror jeg er noe av det vanskeligste, sier Østen.

Begge medisinstudentene har fått prøvd seg i praksis og det er der de har plukket opp mest kommunikasjonslæring.

– Det jeg har lært er alltid å få fram alle grunnene til at de er der først, ellers kommer de med viktige opplysninger helt til slutt, forteller Midthassel.

På studiet har de mest teori om kommunikasjon, men studentene føler de lærer mye når de kommer seg ut i praksis.

– Jeg tror du må erfare det selv for å lære det skikkelig, sier Østen.

Pasienten først

– Når det blir en klagesak er det forferdelig for alle. Læringseffekten av en klagesak er liten, vi tar ikke noe lærdom av det egentlig. Når en klagesak endelig er over blir den liggende i en skuff. Det er veldig vanskelig å ta opp denne bunken og lete etter læringspunkter fra det, det er ingen som gjør det. Dette prøver vi å gjøre noe med, forteller Jensen.

En av manglene på kommunikasjonsdelen mener Jensen handler om at man må sette pasientens agenda først under et pasientmøte. Det er påvist at det å ta ta seg den tiden sparer tid.

– Den vanligste mangelen er at vi i helsevesenet er så godt som uinteressert i hva folk selv tror og tenker. Det betyr at vi ikke fanger opp hvordan folk tenker, så vi prøver å berolige noe vi ikke helt har oversikt over. Der har vi veldig mye å hente, forklarer Jensen.

STUDENTER: Medisinstudentene Tiki Midthassel og Kjersti Østen synes kommunikasjon med pasienter er utfordrende. Foto: Nora Lervik
FORELESER: Lege Bård Fossli Jensen hadde forelesning for medisinstudentene på UiT om medisinsk kommunikasjon. Foto: Nora Lervik