Den tidligere banksjefen i Nordea og Kreditkassen forteller at han ble svært betenkt da byrådet denne uken la fram forslaget om å øke eiendomsskatten på bolig fra 3,0 til 5,5 promille.

– Jeg ser at det er mange som vil få en kraftig utgiftsøkning som de ikke har forutsett. Slike uventede utgifter kan skape problemer for spesielt pensjonister, enslige og unge. Rentenivået er lavt nå, men det kommer også til å stige, sier han.

Må kutte

Rolleiv Lind, som også er leder for kontrollutvalget i kommunen, mener byrådet tar for hardt i når de foreslår å hente inn 86 millioner kroner i inntekter på neste års budsjett gjennom å øke eiendomsskatten.

– De må heller gå på kostnadssiden. Kommunen kommer ikke bort fra å kutte kostnadene og si opp ansatte. 65 prosent av utgiftene i kommunen går til lønninger. Man får ikke redusert utgiftene nok ved å kutte i reiseutgifter og opplæring. Man må kutte i personalkostnadene og det får du kun ved å si opp ansatte, mener Lind.

Han viser til at Tromsø kommune ved utgangen av 2014 hadde over 5.000 faste stillinger, hvorav 4.350 årsverk.

– Det er ingen tvil om at de kan kutte der, men man må tørre å gjøre det. Det er i tillegg ni prosent sykefravær i kommunen. Det vil si at så mange som 500 personer er borte fra jobb hver dag, og jeg mener kommunen er for raske å hente inn nye for å erstatte dem, sier han.

LES OGSÅ: Monica (39) risikerer nesten 14.000 mer i eiendomsskatt

Oppsigelser

Lederen for kontrollutvalget er klar på at det nye byrådet må benytte anledningen til å sette i gang et omorganiseringsprogram.

– Og det bør resultere i at det sies opp ansatte. Hvis fem prosent av de ansatte må gå så er det 200 personer. Man må se på organisasjonen og 200 ansatte utgjør i hvert fall 86 millioner kroner. Det er selvsagt noe som må gjøres over tid, men det er mitt beste faglige råd til dem. Man går ikke ordentlig inn i puddingen ved å pålegge innbyggerne mer eiendomsskatt, sier Lind.

– Er du overrasket over at byrådet foreslår så mye i økt eiendomsskatt?

– Både ja og nei. Jeg er ikke overrasket fordi jeg tror ikke de vil skjære kraftig i antall ansatte. Men jeg mener klart at det er det som må gjøres nå. Kommunen må ikke tilby alle tjenester selv med egne ansatte. Hvis kommunen skal gjøre alt – alle steder – så vil det bli dyrt. Vi ser resultatet av det nå, sier han og tilføyer:

– En god del av brøytingen i kommunen er for eksempel satt ut på anbud, og det fungerer godt.

Behov for en uredd rådmann

Høyre-politikeren mener det største problemet er at politikerne tenker for kortsiktig og dermed ikke tør sette i gang langsiktige tiltak for å redusere driftskostnadene.

– Kommunen kunne trengt en uredd rådmann som hadde foreslått tøffere tiltak enn å hente inn inntektene gjennom eiendomsskatten. Det har de gjort i Harstad og der gikk de på oppsigelser og kuttet ned på tjenestesiden.

Ifølge Lind har det aldri vært stemning for kostnadsmessige kutt i Tromsø kommune.

– Dette med målstyring og resultatstyring har vi aldri vært gode nok på. Politikerne tenker maksimalt fire år fram i tid. Man tenker for kortsiktig og tør ikke ta upopulære valg, og til slutt ender det med at man blir stilt til veggs, sier han.

– Noe vi gjør galt

Ifølge Lind viser en analyse av regnskapet for 2014 til de fire kommunene Kristiansand, Sandnes, Drammen og Tromsø, at Tromsø driver 100 millioner dyrere enn Kristiansand, og dyrere enn Sandnes og Drammen.

– Det er før man tar med den lavere arbeidsgiveravgiften som Tromsø har sammenlignet med de andre. Så det er noe vi gjør galt i Tromsø. Det klarte man heller ikke å finne ut av da vi satt i posisjon, påpeker han, før han legger til:

– Vi må ha resultat- og målstyring for å få en større grad av ansvarliggjøring av lederne. Da vi satt i posisjon klarte vi ikke redusere kostnadene nok. Vi kuttet over 200 millioner over fire år på grunn av tapt utbytte i Troms Kraft. Sett i ettertid var det ikke nok, det må vi bare innrømme. Selv om vi tok ned utgiftene med 50 millioner hvert år, sier lederen for kontrollutvalget.