Tidligere i høst introduserte Danske Bank sin nye betalingsapp som gjør det enkelt å overføre penger mellom personer. Nå er denne videreutviklet slik at den også kan benyttes til å betale for varer og tjenester.

Banksjef Kenneth Alexandre sier at løsningen har fungert godt i Danmark i over to år og har gjort sitt til at danskene er i ferd med å få et kontantfritt samfunn.

Flere kommer

Reitan-gruppen, som eier Rema-konseptet, vil relativt raskt også innføre betalingsordningen på alle Narvesen- og Seven Eleven-butikkene.

Kjøpmann Kevin Mulder har stor tro på betalingsappen som han fort tror vil utgjøre 5-10 prosent av alle betalinger når året er omme.

Med over alt

– Mange glemmer kortholderen eller pengeboken hjemme. Men mobilen er med over alt. Derfor havner du sjelden i knipen dersom du har Mobilepay-applikasjonen tilgjengelig. Den er grei å installere og alt som skal til er en kode. Når varene er betalt, popper en detaljert kvittering opp på mobilskjermen, sier Mulder.

Ifølge Kenneth Alexandre er systemet på plass i over 300 butikker på landsbasis. På sikt skal alle få betalingsløsningen.

– Det fine er at du ikke må være kunde i Danske Bank for å laste ned vår app. Den er tilgjengelig for alle og kan benyttes fritt.

Rema-kjøpmannen tror betalingen går raskere på denne måten. Og skulle det skje at kortautomaten streiker, vil likevel app-en fungere. Dette er fremtiden, mener Kevin Mulder.