– Vi har fått en del tilbakemeldinger på at det er forsinkelser. Vi opplever rett og slett en del tidspress med å nå de oppsatte rutetidene, sier driftssjef i Nobina, Magnar Nilssen.

2. november innførte Troms fylkestrafikk flere endringer i busstilbudet i Tromsø. I tillegg til flere ekspressruter ble det også satt opp hyppigere avganger på noen av de opprinnelige rutene.

– Trafikkbildet har endret seg i Tromsø i det siste. Det har gjort det mer krevende å kjøre buss her, mener Nilssen.

Etterlyser grep

Han er klar på at pressområder i trafikken som Giæverbukta, Breivika og Stakkevollveien er hovedårsaken til forsinkelsene.

– Det er vel og bra at Troms fylkestrafikk har satt opp flere ruter, men når bussene ikke har forrang i trafikken i disse områdene, oppstår det forsinkelser. Det er nødt å gjøres noen grep slik at bussene slipper å stå i kø sammen med alle personbilene, påpeker driftssjefen i Nobina.

Ifølge Nilssen er det ikke bare passasjerene som blir frustrert over busser som er forsinket.

– Vi får noen tilbakemeldinger fra sjåførene våre også som er frustrert over trafikksituasjonen. Når bussene er forsinket, er jo sjåførene de første som får høre det, forklarer Nilssen, før han legger til:

– Det haster å få på plass noen kortsiktige tiltak. Slik det er nå, går det rett og slett for sent.

Uforutsigbart

Direktør i Troms fylkestrafikk, Kurt Bones, synes det er beklagelig at byens busser sliter med å overholde rutetidene. Han mener imidlertid at det ikke har noen hensikt å endre på rutetidene, slik at de er mer i samsvar med når bussene faktisk kommer.

– Når vi setter opp rutetidene, prøver vi å finne en middelvei, men det er dessverre slik at både føreforholdene og trafikkbildet endrer seg fra dag til dag. Ideelt sett skulle vi derfor ha satt opp nye rutetider for alle forhold, men dette er selvsagt umulig, forklarer Bones.

Han mener det viktigste er at bussene ikke ankommer holdeplassen tidligere enn oppsatt rutetid.

– Rutetidene vi opererer med er derfor tidligste passeringstidspunkt. Så har vi et ønske om at bussene skal dukke opp innen tre minutter fra oppsatt rutetid, men i realiteten kan det nok gå opp mot ti minutter, særlig for bussene som skal innom Giæverbukta, forklarer Bones.

– Har en rekke prosjekter for å bedre trafikken

– Planene er under utvikling. Vi har blant annet områdeplanen for Langnes som i utgangspunktet skal legge til rette for kollektivtrafikk, sier Øystein Nermo, kommunaldirektør for byutvikling.

En av planene kommunen har som en del av prosjektet, er kollektivfelt.

– Vi har utarbeidet en kommuneplan for Breivika/Langnes og Kvaløyforbindelsen. Disse to prosjektene vil sammen gjøre fremkommeligheten til kollektivtrafikken betydelig bedre, sier han.

Prosjekter

Det er en plan som nå skal legges fram i sin helhet og behandles av kommunestyret.

– Her snakker vi om grep som skal gjøres i forbindelse med transportnettet i Tromsø. Vi prioriterer fremkommelighet for kollektivtrafikk, sier kommunaldirektøren.

– I forbindelse med belønningsordningene, hvor vi har fått midler til å tilrettelegge kollektivtrafikk sammen med gang og sykkelvei, har vi både små og store prosjekter. Det er prosjekter som vil gjennomføres i år og neste år, informerer han.

Tar tak

Kommunaldirektøren mener det er viktig å ta tak i problemene i kollektivtrafikken og forklarer at dette er noe kommunen skal ta tak i.

– Ordningen inneholder en rekke prosjekter som har som formål å tilrettelegge for trafikken, det gjelder også kollektivtrafikk og komfort for passasjerer. Vi vil sette i gang tiltak på punkter hvor det går tregt, og der det er flaskehalser. Vi prøver å tenke både kortsiktig og langsiktig, og vi vil tro dette vil hjelpe til å løse opp litt i trafikken, avslutter Nermo.

IKKE TIL Å UNNGÅ: Ifølge Kurt Bones, direktør i Troms fylkestrafikk, er det umulig å komme utenom forsinkelser, da trafikkbildet endrer seg fra dag til dag.