Tjenesten, som skulle tas i bruk om bord alle bybussene i Tromsø fra onsdag 18. november, måtte utsettes til mandag denne uken.

Nå har en feil i programvaren ført til ytterligere forsinkelser for den nye teknologien, som skal sørge for at neste holdeplass vises om bord og annonseres over høyttaler.

Les mer: Har kjempet lenge for å få dette tilbudet på plass

Feil opprop

– På den siste testen på fredag oppdaget vi at det var en feil i programvaren som gjorde at systemet ikke oppførte seg riktig. Det ble feil opprop på stoppestedene og siden tjenesten i tillegg er koblet opp mot skiltkassen på bussen førte det til at alt ble feil der også, sier Kurt Bones, direktør i Troms fylkestrafikk.

Han legger til at leverandøren er satt på saken og at feilen skal bli rettet opp i så fort som mulig.

– Vi vet ikke hvor lang tid det tar, men vi tar sikte på at alt er på plass innen fristen 1. desember.

Les mer: Nytt busstilbud blir forsinket

Ikke utvendig annonsering

– Alle testene vi gjorde i forrige uke fungerte fint utenom den aller siste, men det er uansett en fordel at vi oppdaget feilen før vi tok i bruk tjenesten, påpeker Bones.

Han opplyser samtidig at den utvendige annonseringen av holdeplasser, som skulle være på plass sammen med den innvendige visningen av stoppestedene, ikke blir med i denne omgangen.

Les også: Her gikk det galt for bussen

– Vi har orientert blindeforbundet om utsettelsen og at det er det innvendige oppropet som kommer på plass denne gangen. Vi må ta den utvendige annonseringen i neste runde. Det er mulig at det må en investering til for å få det på plass, sier direktøren i Troms fylkestrafikk.

UTSETTES: En feil i programvaren har ført til ytterligere forsinkelser for den nye teknologien som skal sørge for at neste holdeplass vises om bord og annonseres over høyttaler på bybussene. Foto: Tom Benjaminsen
KLART TIL DESEMBER: Kurt Bones, direktør i Troms fylkestrafikk, tar sikte på at den nye teknologien er på plass innen fristen 1. desember. Foto: Marius Fiskum