Knyttet vennskap med designskjerf

Den ene er bildekunstner, den andre interessert i interiør. Det førte til en varmt vennskap med produksjon av designskjerf.

designskjerf: Designskjerfene til Kari Rindahl Endresen og Helene Karde går unna. Tromsøkvinnene har solgt halve lageret på to uker. Nå vurderer de nye skjerf med andre motiv. Foto: John Strandmo 

nyheter

Kari Rindahl Endresen (47) og Helene Karde (53) selger skjerf som varmt hvetebrød. På to uker er halvparten av bestillingen på 500 solgt.

God kjemi

Jentene møttes for halvannet år siden i en konfirmasjon. Før det hele var over, var vennskapsbåndene knyttet. Senere endte de opp i samme kontorfellesskap. Det var da ideen til designskjerfene kom.

– Allerede i 2006 tenkte jeg tanken om å overføre noen av mine motiv til klær. Da jeg plutselig spurte Helene om vi skulle gå i gang, kom svaret uten noen betenkningstid, forteller Rindahl Endresen.

Fram og tilbake

Men veien fra idé til skjerf var lang med mye fram og tilbake:

– Egentlig ønsket vi å produsere skjerfene i Norge. Men vi endte til slutt i Nord-Italia etter å ha gått veien via en agent. Der fikk vi laget to skjerf med ulike motiv – kalt «Nordlys» og «Midnattssol».

Jentene røper at interessen har vært overveldende. Og det er ikke bare lokalt at salget har foregått. Karde forteller at hun har sendt skjerf både til Australia og Tyskland.

En pangstart

I utgangspunktet hadde Kari Rindahl Endresen og Helene Karde to ulike nettverk. Men da skjerfene skulle presenteres, samlet de omgangskretsene. Det resulterte i en pangstart de ikke hadde drømt om.

– I tillegg lagde vi en egen facebook-side som er godt besøkt, sier jentene.

Godt kjente

Begge er godt kjente. Rindahl Endresen som tidligere NRK-reporter i Tromsø og aktiv bildekunstner fra 2007.

Karde har, sammen med ektemannen Ola Valdermo, eid og drevet restauranten Aunegården i en årrekke. Deretter startet de opp bakeriet Steike Godt. Senere har 53-åringen studert interiør.

Gitt mersmak

– Ideen med skjerfene har gitt mersmak. Nå er vi i tenkeboksen når det gjelder spørsmålet om å foreta en ny bestilling fra Italia. I den forbindelse vurderer vi å lage nye motiv – noe som betyr at prosessen starter forfra. Men da blir eksklusiviteten deretter – fordi antallet er begrenset, sier idémakerne.