Oppfølgeren på «Statsråd vant spekeskinke» er klar. Atle Antonsen og Johan Golden har enda en gang satt sammen kremen av norske lokalnyheter, og resultatet er «Ny hylle på Prix».

- Noen av sakene egner seg best på trykk, mens andre passer til å leses høyt, sier Antonsen.

iTromsø representert

Den ikke så altfor ukjente iTromsø-saken om Jo Are som har brukt 18.000 kroner på dusjsåpen «Dobbel dusch», er selvfølgelig representert sammen med en annen sak i boka.

– Det er stas å være på besøk i «Dobbel dusch-byen», sier Antonsen og ler.

– Han må jo ha tipset inn den saken selv? Hvordan finner man ut av en sånn sak?

For Antonsen og Golden er glade i nyheter fra Nord-Norge. Tittelen på boka kommer fra Salangen-Nyheter på Sjøvegan, og er en av Antonsens favoritter.

– Det er det at den er så gjennomført. Hvor skal hylla stå? Hvem har laget den? Hvem kom med ideen? Hvorfor er det bruk for den? Det er så grundig gjort, sier han.

Får tips fra journalister

Boken er basert på en spalte i duoens radioprogram «Misjonen» på P4, hvor de leser opp artige lokalnyheter.

– Vi får inn mellom 100 og 150 tips hver uke, og mange av dem kommer fra journalistene selv. Hadde det ikke vært for at lytterne tipser oss hadde det ikke gått. Vi har høy standard og skal velge ut fire nyheter av alle som kommer inn, sier Antonsen.

Fenger alle

Antonsen mener selv det gode med lokalavis-humor er at det fenger så mange.

– Det er alle aldre og alle type mennesker. Jeg ser ikke at det kan være spesielle saker når jeg leser dem i min egen lokalavis siden jeg er så vant med dem. Men med en gang du tar de ut av kontekst så blir det ofte veldig gøy, sier han.