Ernst-Georg Ingebrigtsen fikk påvist prostatakreft i 2005. Han vet at han ikke blir frisk av sykdommen og at han en dag vil dø av kreften. Ingebrigtsen var en av mange som fredag takket ulike bedrifter i det lokale næringslivet for innsatsen under årets Movember-kampanje.
Både moro og alvor
– Jeg er åpen om sykdommen og er veldig glad for det arbeidet som gjøres for å minske tabuet rundt prostatakreft. Selvfølgelig har jeg mange tunge dager, men samtidig slike fantastiske dager som i dag med mange engasjerte mennesker og store summer som blir samlet inn, forteller han åpenhjertig til iTromsø.
Ingebrigtsen er aktiv i Profo Tromsø og på Vardesenteret.
– Det er mye moro med Movember, men også mye alvor. Vi menn må bli flinkere til å snakke om helse. Jeg vil gjerne bidra til en større åpenhet, fordi med en gang man går ut døra her hos Kreftforeningen eller hos Vardesenteret blir det liksom tabu å snakke om igjen og sånn bør det ikke være.
1.000 forskningsprosjekter
Kreftforeningen ba fredag inn flere aktører fra Tromsø-næringslivet som har engasjert seg i kreftsaken – og spesielt i Movember-kampanjen som retter seg mot menns helse og prostatakreft.
– På verdensbasis er det totalt samlet inn over 3,9 milliarder kroner som hittil har finansiert over 1000 ulike forskningsprosjekter, forteller distriktssjef i Kreftforeningen, Randi Børresen.
Hun har selv personlig erfaring med at forskning nytter.
– Jeg mistet min bror i leukemi da jeg var ti år gammel. Da døde nesten alle som ble rammet av barneleukemi, men i dag er prognosene utrolig mye bedre.
Lokalt engasjement
Børresen er imponert over det lokale engasjementet i Tromsø.
– Jeg vil bare si tusen millioner takk til alle som bryr seg, engasjerer seg og som gir pengegaver. I Tromsø har det vært mange arrangementer og utrolig mange bidragsytere, sier hun.
LES OGSÅ: Nå er det «in» med rosa hår
Til stede på markeringen var blant annet Christer Sætre fra Econor – som overrakte en sjekk på 24.000 kroner.
– Alle ansatte ga 200 kroner hver og så doblet bedriften beløpet. Vi vil gjøre det til en årlig tradisjon og utfordrer nå andre i byggebransjen til å gjøre det samme, forteller Sætre til iTromsø.