Den private organisasjonen har siden 1991 drevet barnehager og tilbydd alternativ skolegang i Mo i Rana. Skoletilbudet, som tar utgangspunkt i en naturpedagogisk modell, utvides nå til Tromsø.

– Vi er i oppstartsfasen og har begynt å ta imot elever. Dette er et tilbud til elever som av ulike grunner ikke kan være i vanlig skole. Her legger vi opp til et individuelt tilpasset opplegg for elevene på en alternativ opplæringsarena som er basert på friluftsliv, natur, helse, miljø og kultur, sier prosjektleder for Frikult-skolen i Tromsø, Vegard Krane, til iTromsø.

Passet ikke inn

Skolen er ideologisk drevet og tilbyr alternative ungdomsskoleplasser hvor elevene enten kan være på fulltid eller kombinere med annen grunnskole. Skolen er også godkjent som opplæringsbedrift på videregående nivå ettersom den fungerer som lærlingbedrift innenfor flere fagfelt – deriblant fiske og fangst, skogbruksfag, barne- og ungdomsarbeid, tømrer og maritime fag.

Are Losvik er en av ungdommene som i flere år har benyttet seg av det alternative skoletilbudet. 20-åringen fra Finneidfjord utenfor Mo i Rana opplevde at den vanlige skolen ikke passet han.

– I 8. klasse satt jeg med 5. klasse-bøker. Jeg kunne ikke matte og brydde meg ikke om skolen. Jeg kunne ikke sitte i klasserommet fordi jeg ikke klarte å konsentrere meg. Etter et halvt år i 8. klasse byttet jeg til Frikult, forteller Losvik.

Bruker naturen

20-åringen gikk to ekstra år på ungdomsskole gjennom den private organisasjonen, før han begynte på landbruksskole på vanlig vgs. I fjor sommer var Losvik tilbake i Frikult – denne gangen som lærling med mål om å ta fagbrev – og for en måned siden flyttet han til Tromsø.

– Vi har i løpet av høsten skaffet oss flere baser som vi skal bruke som opplæringsarena for mindre grupper elever, men også for dem som trenger oppfølging én og én. Vi bruker naturen som klasserom og har for eksempel et hus på Brensholmen, ei hytte og en gammel seilskøyte på Skattøra vi jobber med å pusse opp. Det er viktig å kunne være fleksibel for å lage et klima hvor elevene er mottakelige for læring, sier Vegard Krane.

Han er en av tre lærere ved skole i Tromsø, og tar sikte på at den nyetablerte avdelingen kan ha plass til mellom 10–15 elever når den er i full drift.

Skolevegring

Prosjektlederen legger til at elevene skal gjennom de samme læremålene som i den vanlig skolen.

– Man kan oppnå de samme kompetansemålene gjennom praktiske oppgaver som man kan gjennom teoretisk tilnærming. Skolen i dag er ofte for ensrettet og teoretisk. Det passer ikke for alle, og skolevegring er et økende problem i dag. Selv de yrkesretta vgs-linjene har mye teori i dag, og det er behov for et individuelt tilrettelagt tilbud til elevene.

Frikult-skolen har ifølge Krane nå fått til et samarbeid med Nav, fylkeskommunen og Tromsø kommune.

– Vi har fått signaler fra Nav om at det er flere ungdommer som trenger denne typen tilbud. Rektorene ved skolene i Tromsø er også positive og forteller at behovet er stort, sier han.

PRAKTISK RETTET: Det nyoppstartede skoletilbudet i Tromsø bruker naturen som klasserom. Her er prosjektleder og lærer Vegard Krane sammen med lærling Are Losvik (20) om bord på den 120 år gamle seilskøyta «Frigg» som de pusser opp. Foto: Ronald Johansen / iTromsø