– Prostneset vil bli en perle. Det nye terminalbygget vil sette sitt preg på hele byen, sier byrådsleder Kristin Røymo fra Arbeiderpartiet.

Diskusjoner rundt Tromsø Havn innledet torsdagens kommunestyremøte – budsjett og økonomiplan, samt finans- og økonomirapport for det kommunale selskapet.

Dessuten ble det diskutert fremdriften for de to store byggeprosjektene til Tromsø Havn – nasjonalhavna på Tønsnes og havneterminalen på Prostneset.

Store prosjekter

– Havna på Tønsnes er klar til å tas i bruk allerede nå med dypvannskai, industrilokaler og annen infrastruktur. På Prostneset er vi klar til å starte byggingen etter nyttår, sier havnesjef Halvar Pettersen.

På Prostneset er finansieringen av gigantbygget på plass – og brorparten av lokalene er leid ut.

– Vi har allerede nå kontrakt på 73 prosent av arealene i den nye terminalen og det vi bli mer når vi nærmer oss ferdigstillelse, sier Pettersen.

Terminalen skal etter planen stå ferdig i 2018.

På Tønsnes er ikke fremtidsutsiktene like rosenrøde – i hvert fall ikke like rosenrøde som da beslutningen om bygging av nasjonalhavn ble tatt. Da ble havna lansert som Tromsøs svar på den gryende oljealderen i nord.

Ikke bare for olje og gass

– Det var ikke vi i Tromsø Havn som «solgte» inn havna som senter for olje og gass. Vi har hele tiden sett på det som en strategisk næringsutvikling som skal gi byen nødvendige industritomter, sier Pettersen.

Ifølge ham står 1.500 mål ferdigregulert industritomt klar til bruk.

– Per nå har vi kun utnyttet seks prosent av dette, så vi har store utviklingsmuligheter fremover, sier han.

Pettersen sier at selv om olje- og gassatsingen i nord går på sparebluss, så er ikke energisektoren ute av bildet.

– Det er ikke bare olje og gass som kan få innpass på Tønsnes. Det vil være naturlig at eksempelvis andre deler av energisektoren – vindkraft, bølgekraft eller lignende – bruker arealer i den nye havna, sier Pettersen.

Jobber med store aktører

Han sier at Tromsø Havn jobber konkret med større aktører som har vist interesse for Tønsnes – men at han per nå ikke kan gå ut med opplysninger om hvem og når dette kan komme på plass.

Byrådsleder Kristin Røymo er av samme oppfatning.

– Vi må ta innover oss at olje og gass ikke vil ha samme betydning som før, men vi går en utrolig spennende tid i møte. Tromsøs nye havneområdet vil bety vekst i både byen og regionen, sier hun.

TRAFIKKNAV: Både hurtigbåter, busser og Hurtigruta vil bruke den nye havneterminalen på Prostneset. Foto: RAS
OPTIMISTISK: Halvar Pettersen, havnesjef. Foto: Ronald Johansen