Tromsø Trafikkopplæring tenker stort. Deres siste innkjøp er et fullblods vogntog som brukes i kjøreopplæring. Selskapet har, i tillegg til egne elever, også inngått en avtale hvor soldater i Indre Troms får nødvendig kjøretrening.

"Transformer"

– Vi har kjøpt et kjøretøy som kan endres etter behov. Foruten å være en lastebil med container og henger, kan vi med enkle grep gjøre den om semitrailer. Slik benyttes bilen fra høst til vår. I sommersesongen går doningen i næringsvirksomhet – transport av masser.

– Vi har anskaffet en moderne bil som er spesiallaget til formålet. Det gjør at ungdommen føler seg til rette med en bil som er lik en de skal jobbe i, sier Sondre Trældal.

SE VIDEO: Gjør du denne plasseringstabben?

Lang prosess

Ifølge ham er kjøreopplæringen for tunge kjøretøy en lang prosess:

– Vi snakker om alt fra tre til seks måneder. Kostnadsmessig dreier det seg om rundt 100.000 kroner. Når det er gjort, går alle som ønsker det, rett ut i jobb.

Trældal sier at Tromsø Trafikkopplæring anstrenger seg for å snu den negative trenden rundt det å være sjåfør innen tungtransport.

Enormt behov

– Behovet er enormt. Derfor er utdannelsen absolutt et alternativ til alle andre yrker, sier kjøreskolelæreren.

Det bekrefter prosjektmedarbeider Trond Helge Henriksen i Opplæringskontoret for bil- og transportfag.

– Uten lastebilen, stopper Norge. Det er et utsagn som er dekkende. I dag sliter næringen med en høy gjennomsnittsalder. Videre ser vi at stadig flere utenlandske sjåfører setter seg bak rattet i norske vogntog.

Starter tidlig

– Med det for øyet, starter opplæringskontoret rekrutteringen allerede i ungdomsskolen. Det blir fulgt opp i videregående i håp om å skape interesse rundt faget.

– Dessuten er det viktig å finne norske sjåfører som har fått den rette utdanningen. Altfor mange utlendinger har kjøpt sine førerkort – noe som fra tid til annen er synlig på veiene, sier Henriksen.