Klager for sjelden på hårsveisen

Nordmenn er ikke flinke nok til å klage på hvordan frisører utfører arbeidet sitt.

ILLUSTRASJONSBILDE: Frisørkunder er ikke flinke til å klage dersom de er misfornøyde. Elin Evensen (foran, til venstre) og Eirin Haugli Falch ser imidlertid ut til å være særdeles fornøyd over arbeidet til Line Torgersen (46) (bak til venstre) og frisør Maiken Aannerud.  Foto: Ronald Johansen

Helene Falch i Forbrukerrådet i Troms og Finnmark oppfordrer frisørkunder om å klage oftere.  Foto: Tom Benjaminsen

nyheter

Det mener Forbrukerrådet som nå går ut og oppfordrer frisørkunder til å stå på rettighetene sine dersom de ikke er fornøyde med sine nye hårsveiser.

Forbrukerrådet har nylig gjennomført en tilfredshetsundersøkelse blant frisørkunder, og tallene er på grensen til hårreisende.

23 prosent klager

Kun 23 prosent av dem som er misfornøyde sier ifra - noe som ekymrer Helene Falch i Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

LES OGSÅ: Åpnet salong i nye lokaler

- Det er leit for både kunden og frisøren. Det er ikke noe gøy å være flau over frisyren sin. Og frisørene ønsker seg fornøyde kunder som kommer tilbake, og snakker pent om dem til andre. Har du ikke fått det du har betalt for, må du klage, sier hun

Falch oppfordrer misfornøyde hårkunder til å klage på stedet.

- Kanskje de kan rette det opp der og da, det er den beste løsningen. Går du til en annen frisør, kan du miste retten til å klage. Hvis frisyren ikke er mulig å fikse på, kan det være aktuelt med et prisavslag, sier hun.

LES OGSÅ:  Mer makt til forbrukeren

Vær føre var

Aller best er imidlertid å være tydelig og klar på hva du ønsker - før hårsveisen er bortenfor redning...

- Kanskje du kan vise frem et bilde av frisyren du ønsker. Hvis du ber om å få en moderne klipp, kan det hende dere har ulike oppfatninger om hva det innebærer, så vær så konkret du kan, sier regiondirektøren.

Forbrukerrådet kan bistå med hjelp dersom du ikke blir enig med din frisør - blant annet kan du laste ned et standardisert skjema for frisørklager fra rådets hjemmeside.

Gir råd til klippekunder

Forbrukerrådet har følgende råd til deg før du bestiller time for hårklipp og pleie.

Vilkår

Før du bestiller time, bør du se hvilke vilkår som gjelder. Hvor sent kan du avbestille? Må du da betale et gebyr? Få totalprisen, og pass på at eventuell vask og føn er inkludert. Dreier det seg om en større jobb, som til et bryllup, bør du få prisen skriftlig. Kjenner du til noen allergier frisøren bør ta hensyn til, er det viktig at du sier ifra på forhånd. Gjør du ikke det, kan du ikke klage om du skulle få en reaksjon.

Pris

Det er store prisforskjeller mellom frisører. Og skal du gjøre noe avansert, kan det være mye å spare på å sjekke prisene. Du bør finne dem enkelt på nettsiden til salongen. Vil du spare noen kroner, kan du ofte velge å gå til en lærling. Pass uansett på at de har erfaring med behandlingen du ønsker.

Bakgrunn

Det lønner seg også å sjekke andres erfaringer med frisører ved å gjøre et nettsøk, og spørre venner om de vil anbefale noen. Du kan undersøke om alt later til å være i orden med driften i Brønnøysundregistrene. For å sikre deg mot at du betaler for svart arbeid, kan du følge råd på handlehvitt.no.