– Hallo Pels, hallo Buskø, hallo Brattind, hallo Ringsel, hallo Vårglimt, Flemsøy kallar. – Eg er bekymra for dokke. Ver snille og svar meg på radioen så sant dokke kan. Viss antenna er blåsen vekk, så bruk telegrafnøkkelen og set radioen på full styrke, og eg skal lytte etter tre lange gjentatt med eit kvart minutts mellomrom, Over.

Polart lavtrykk

Denne beskjeden gikk ut fra skipper Karl J. Brandal på MS Flemsøy av Molde den 7. april. Flemsøy og flere andre fangstskuter hadde siden 2. april slåss mot en kraftig og uventet storm, et såkalt polart lavtrykk. Mannskapene hadde gått døgnvakt siden stormen tok til, og det var bare med nød og neppe at flere av dem klarte seg. Fem dager etter at stormen tok til, spaknet det såpass at de kunne bekymre seg for andre skuter. Inntil da hadde de slåss for sitt eget liv.

Kåre Pedersen, skipper på Selfisk, hadde snakket med skytteren på Vårglimt samme dagen som stormen tok til. Da sto alt bra til.

Søkte ly

Ikke langt unna hadde de observert Brattind, Ringsel, Pels, Buskø og Arild. De befant seg rett nord for det stykket av Islands kyst som hadde fått navnet Daumannsbukta.

Da barometeret falt og vinden økte i styrke søkte de ly mot det de kanskje trodde var fastis. men den smuldret opp og skutene måtte finne nytt ly. Arild som hadde en sterkere motor enn de andre klarte så vidt å komme seg til Island. På vei vekk fra åpent farvann fikk mannskapet øye på Brattind som allerede hadde fått slagside.

Berget livet

Man regner med at innen 4. april hadde alle fem skutene gått ned med alt av mannskap. 78 personer mistet livet i disse forlisene, mens en annen ble tatt av en brottsjø fra dekket på Arild. Faktisk var det to mann som ble tatt av denne brottsjøen, men den ene berget livet da han var festet til skuta og på mirakuløst vis skylte om bord igjen.

Ingen svarte på skipper Brandals henvendelse. Han følte at noe var feil og slo alarm.

Flere dagers søk førte ingensteds hen og til slutt måtte man konkludere med at skutene var borte. 98 mindreårige barn hadde mistet sine fedre og 46 kvinner sine menn.

Kilder: Finn Sindre Eliassen, Ishavsmuseet Aarvak, Arktisk forening, Norsk Skipsfartsforum, Wikipedia.