Jørstad forteller til iTromsø at det hele startet med en nokså uskyldig feil da hun bestilte linser på nettet.

– Det startet med at jeg bestilte to pakker linser på nettet for to år siden. Da jeg dro til Posten for å hente pakken lå det bare én pakke der, til tross for at det sto to pakker på ordrebekreftelsen, forteller Jørstad.

Deretter ringte hun Lensway og forklarte situasjonen. Da fortalte de henne at hun skulle betale for to pakker, så skulle de ettersende den manglende pakken med linser. Hun betalte da for det hun skulle, men senere dukket det opp en ny regning.

– Det de da gjorde var at de belastet den ekstra pakken i tillegg, og da fikk jeg purring på det. Jeg ringte Lensway på nytt og fortalte dem om purringen. Da fortalte de at det var en feil, og purringen skulle slettes, sier Jørstad.

Ble mye dyrere

Senere fikk hun nok en purring, og etter en stund kom inkassovarselet.

– Da ringte jeg på nytt, for nå ble det plutselig mye dyrere for noe jeg i utgangspunktet ikke skulle betale for. De beklaget igjen og sa at de skulle slette varselet, sier Jørstad.

Jørstad flyttet senere fra adressen selskapet hadde registrert henne på.

Ble anmeldt

– De hadde tydeligvis ikke fått til å stoppe inkassovarselet. Ettersom jeg ikke har mottatt varslene etter jeg flyttet, har jeg nå fått en anmeldelse fra Troms politidistrikt der jeg er anmeldt for å ikke ha betalt pakken med linser. Det føles helt surrealistisk, sier hun.

Hun ringte Lensway på nytt og sendte dem en e-post. Igjen fortalte de at det var en feil og de beklaget på nytt.

– Det var veldig bra, sa jeg. Men jeg ville ha dette skriftlig. De virket nølende, men sa at jeg skulle få det i posten, sier Jørstad.

Hun mener det er nedverdigende å bli anmeldt for en betaling hun i utgangspunktet ikke skulle gjennomføre. Til slutt var summen de mente hun skulle betale på hele 3500 kroner. Det hun egentlig skulle betale var 199 kroner.

Etter intervjuet med iTromsø mottok Jørstad en skriftlig bekreftelse fra Lensway på at anmeldelsen skal trekkes snarest.

Ber om unnskyldning

Salgssjef Åsa Ahlberg hos Lensway skriver i en e-post til iTromsø at de beklager hendelsen.

– Vi har svart på Torunns mail og gikk beskjed om at saken er løst. Vi har også vært i kontakt med Intrum Justitia og bedt dem avslutte alle krav, noe de har bekreftet at er gjort, skriver Ahlberg.

Lensway beklager måten de har håndtert saken på.

– Vår absolutte målsetting er at alle våre kunder skal være fornøyde, og vi ser på dette som en stor feil fra vår side. Grunnen til at det ble feil fra begynnelsen var at vi sendte tre pakker i forsendelsen, men Torunn hadde bestilt fire. Deretter har noe feil skjedd i håndteringen, skriver Ahlberg og legger til at de har gått over rutinene deres etter hendelsen.

– Vi vil be Torunn om unnskyldning for problemene vi har påført henne.