Ifølge daglig leder Åge Hansen skal samtlige ti anker være på plass tirsdag kveld. De største veier 50 tonn og suger seg til havbunnen. Derfor garanterer eieren at det skal mye til før kjempedokken kommer i bevegelse.

Titall millioner

Hansen sier at verftet har investert flere titall millioner kroner i dokken. Den er 130 meter lang og har en løfteevne på 6.000 tonn. Meningen er at de største fiskefartøyene skal kunne vedlikeholdes under tørre forhold.

Åge Hansen har vært med på turen fra Nordvest-Russland til Tromsø. Slepet foregikk ved hjelp av russiske båter. Bortsett fra et værmessig opphold på drøye ett døgn i Honningsvåg, gikk turen knirkefritt.

God inntjening

– Vi har kjøpt dokken fordi den skal gi oss oppdrag vi så langt ikke har hatt kapasitet til å utføre. I tillegg er vi på utkikk etter en mindre utgave. Den håper vi å ha på plass allerede neste år – i god tid før virksomheten flyttes fra sentrum. Det skal – forhåpentlig vis – skje i løpet av 2017, sier Hansen.

Større areal

Så langt har eiendomsselskapet Tromsø Maritime Næringspark AS fylt ut 55 mål på Nordspissen. Fortsatt gjenstår ytterligere fem mål før driftsselskapet Tromsø Mekaniske AS får det arealet som er nødvendig. Og ledelsen er sikre på at et større areal også skal gi større og flere oppdrag.

Mer miljøvennlig

Åge Hansen sier at dokken blir langt mer miljøvennlig enn dagens slip i byen:

– Nå er det problematisk å hindre forurensning. Men når et fartøy ligger i dokken, vil spillvannet fra rengjøring bli tatt hånd om og renset før det slippes ut. Det er blant andre fylkesmannens miljøvernavdeling godt fornøyd med.

Lang prosess

Hansen forteller at jakten på kjempedokken har tatt tid. Det største hinderet var ikke å finne selve installasjonen, men avstanden til Tromsø. Sånn sett var distansen fra kjøpestedet i Murmansk perfekt.

– Denne og neste dokk blir viktige element i å sikre videre drift ved verftet, understreker Åge Hansen.