Nytt tilbud ga løft for bybussen

Mens november ble en opptur for bybussene, er tendensen for hele 2015 passasjerstagnasjon. Nesten 17.000 flere tok bussen i november i år enn samme måned i fjor.

ØKT TRAFIKK: Det nye busstilbudet med flere avganger or nye ruter har gitt et løft i antall busspassasjerer i byen. Foto: Tor Farstad  Foto: Tor Farstad

Nytt bybusstilbud
  • Innført fra 2. november 2015
  • 250 nye avganger på byrutene i uka
  • Seks rushtidsruter fra bydelene til UiT/UNN mandag til fredag, morgen og ettermiddag
  • Nye ringruter: Rute 33/34 Sør-Tromsøya/Fagereng til/fra UiT/UNN via sentrum/Stakkevollveien
  • Flere bussavganger i helgene
  • Alle bussturer fra sentrum til UiT/UNN samles ved Austad i Fredrik Langes gate

FORVENTET: Ifølge direktør Kurt Bones i Troms fylkestrafikk forventet de flere passasjerer som følge av flere avganger. Foto: Tom Benjaminsen 

nyheter

Det nye busstilbudet med flere avganger og nye ruter fra 2. november ble lansert med brask og bram av Tromsø kommune og Troms fylkeskommune. Ferske tall fra Troms fylkestrafikk viser at antall bussreisende økte fra 781.160 i november 2014 til 797.928 i november 2015. Det er en økning på 16.768 passasjer, eller 2,15 prosent. Tallene gjelder for bussrutene 20 til 44.

Tredje best i Norge

– Selv om vi ikke hadde noen konkret målsetting om trafikkvekst før de nye tilbudene ble satt i gang, forventet vi at flere ville ta bussen. Tilbakemeldingene vi har fått er bra, spesielt om kortere reisetid, sier direktør Kurt Bones i Troms fylkestrafikk.

I Tromsø er andelen daglige reiser som skjer med kollektive transportmidler rundt 12 prosent, som er tredje best i Norge.

– Sånn det ser ut, er de nye rutene godt mottatt. Vi ser høyere gjennomsnittstall på flere av rutene, enkelte med en betydelig økning. På rute 35 har vi et passasjersnitt på 54, det er utrolig bra. Det er tydelig at vi har truffet med bussatsingen, sier ruteplanlegger Harald Pettersen.

På samme nivå

I sommer fikk kommunen og fylkeskommunen 260 millioner kroner av den såkalte belønningsordningen for at enda flere skal bruke buss, sykkel eller gange fremfor bil i perioden 2015 til 2018.

De siste årene har kollektivbruken økt i Tromsø som følge av befolkningsvekst og at flere velger buss fremfor privatbil. Nå opplever Troms fylkestrafikk at antall passasjerer i 2015 blir omtrent det samme som i fjor.

– Tendensen er at trafikken i 2015 er på samme nivå som i 2014 og at vi ikke får veksten vi har sett før.

Sensorer på bussene

Direktøren i Troms fylkestrafikk har ingen god forklaring på hvorfor det er stagnasjon, men tror det kan henge sammen med innføringen av mobiletten. I november ble det solgt 42.000 mobiletter, mesteparten i Tromsø. Ifølge Bones gjaldt 32.000 av mobilettene voksenbilletter for én sone i Tromsø.

– Antall mobiletter stiger måned for måned. I en stresset hverdag glemmer kanskje bussjåførene å registrere manuelt dem som reiser med billett kjøpt med mobiltelefon.

Nå ønsker Troms fylkestrafikk å ta i bruk et system som bussene i Oslo bruker, for å få nøyaktig antall busspassasjerer.

– I løpet av 2016 har vi en målsetting om å få sensorer i alle bussene som registrerer når og hvor passasjerene går på og av bussen. Det vil også hjelpe oss i ruteplanleggingen, sier Kurt Bones.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

nyheter