Årskavalkade

– Det har gått over all forventning

Siden åpningen av Ikeas «service & pickup point» har 40.000 personer vært innom for å handle eller hente varer fra møbelgiganten.

FORNØYD: Butikksjef for «pickup pointen», Mari Bakken, er godt fornøyd med resultatet etter et halvt år i Tromsø. Likevel tror hun de har mer å gå på. Foto: Anders Rossvoll 

ÅPNING: Ventetiden var endelig over i juni og Ikea-kundene kunne besøke «pickup pointen» i Tromsø. Bildet er fra åpningen i juni. Foto: Ronald Johansen 

nyheter

4. juni 2015 var det duket for åpningen av Ikeas «service & pickup point» i Tromsø i det gamle Binders-bygget på Håpet. Dette er Ikeas midlertidige utstillingssenter og lager i påvente av varehuset som skal, etter planen, være på plass i løpet av 2019.

– Siden åpningen har det gått veldig bra, egentlig over all forventning. Vi har passert 40.000 besøkende. De er da enten innom for å se, kjøpe eller hente varer, sier butikksjefen Mari Bakken.

Les også: Interiørstylistens beste tips til hjemmet.

Etterspørsel

Den midlertidige løsningen med «service & pickup point» var, ifølge kommunikasjonssjefen i Ikea Jan Christian Thommesen, for å møte etterspørselen for Ikea-varene i Nord-Norge. Og det kan se ut til at dette var en riktig beslutning.

– Jeg kan si at Ikea-netthandelen i Tromsø-området har hatt en økning på mellom 200 og 300 prosent siden åpningen. Det er jeg veldig fornøyd med.

Les også: Butikksjefen: -Min hittil største utfordring.

Drømmer om å bli varehussjef

Bakken har jobbet i Ikea-konsernet i snart 10 år og flyttet fra Trondheim for å tre inn i stillingen som butikksjef i Tromsø. Om hun sikter seg inn på sjef for varehuset i 2019 vil hun ikke røpe.

– Jeg har en drøm om å bli varehussjef i fremtiden, men når det blir er uvisst. Veien blir ofte til mens man går, sier hun.

200 nye stillinger

Kommunikasjonssjef i Ikea, Jan Christian Thommesen, forklarer at de fortsatt jobber for åpning av varehuset i 2019.

– Alt går foreløpig etter planen. Ingenting tilsier at det blir noen endringer, sier han.

Til tross for at han ikke har mye nytt å informere om prosjektet, så kan han fortelle at det blir opprettet om lag 200 stillinger knyttet til varehuset.

Les også: Ikea-staben på plass.

– Tromsø var helt åpenbart

Som tidligere nevnt, er Tromsø et av de første stedene i verden som får testet ut «service & pickup point». Og hvorfor det akkurat ble her, forklarer Thommesen med at Nord-Norge var et av dekningsområdene som Ikea manglet.

– Hele den globale strategien med konseptet er å sørge for at merkevaren kommer nærmere folket og gi dem muligheten til å handle på Ikea. Tromsø var helt åpenbart, fordi det er den delen av landet som ligger lengst unna et varehus. Man har jo Haparanda, men det er et godt stykke å kjøre, sier han.

– Spennende prosess

Øyvind Hilmarsen (H), som var byrådsleder under forhandlingene med Ikea i 2012, forklarer at det var en lang prosess knyttet til tomtesalget.

– Ikea lette først etter private tomter i Tromsø, men så tok dem kontakt med oss i 2012. Det er ikke ofte man selger ei tomt til 50 millioner kroner. Det var en spennende prosess, sier Hilmarsen.

Les også: Ikea har betalt for tomta.