Slik unngår du treningsskadene

Lurer du på hvordan du unngår å skade deg på trening? Da kan du lene deg tilbake. Hilde A. Sandvoll viser deg nemlig korrekt utførelse av fire populære basisøvelser.

Øvelse 1: Markløft

Teknikk: Hilde A. Sandvoll viser deg hvordan du utfører fire av de mest populære basisøvelsene riktig og understreker at god teknikk er viktig for å unngå skader.   Foto: Trond Tomassen

nyheter

Gjennom fire korte filmsnutter skal fysioterapeut, personlig trener og direktør for Stamina i Nord-Norge, Hilde Anita Sandvoll, vise deg hvordan du utfører fire basisøvelser på korrekt måte. Dette for å unngå å gå på en skikkelig januarsmell når det kommer til treningen.

– Det er nok veldig typisk for januar at alle skal i gang med treningen. Både de som har trent jevnlig før jul og de som kanskje starter med blanke ark. Da er det viktig å tenke på at man må starte pent slik at man ikke blir lei eller skader seg i løpet av få uker, sier Sandvoll.

LES iBevegelse: "Det er mye som sitter mellom øra!"

Unngå å starte for hardt

I den forbindelse har hun mange tips for å unngå nettopp dette.

– Det er for det første viktig for motivasjon og vedlikehold at man setter seg et konkret mål med treningen. Enten det er et helsemessig eller et idrettslig mål. I tillegg kan det være lurt å tenke at man både skal trene hjertet og styrketrening for å få best mulig helsemessig gevinst, sier hun.

Å starte for hardt fører ofte til belastningsskader og, som konsekvens av dette, dalende motivasjon.

– Man må liksom tenke at man ikke kan gjøre alt på en gang og prøve å legge opp treningen slik at den ikke blir for belastende. I tillegg anbefaler jeg alle å søke hjelp, veiledning eller å investere i en personlig trener. Dette for å få tilrettelagt treningen best mulig og ikke minst sikre at du utfører øvelser på riktig måte. Riktig teknikk kan spare deg for skader, forteller Sandvoll og legger til at god oppvarming også er viktig skadeforebygging.

LES OGSÅ: Slik holder du formen i jula

– Start med litt lettere vekter

Dersom man ikke har anledning til å oppsøke hjelp med treningen, har heldigvis Sandvoll gode tips når det gjelder korrekt utførelse av de fire basisøvelsene markløft, knebøy, nedtrekk, og benkpress.

– Disse øvelsene er populære øvelser som til sammen trener hele kroppen. Markløft trener for eksempel både rygg og bein, men kan være utfordrende dersom man ikke er sterk og stabil nok i buk og rygg. Generelt anbefaler jeg alle å starte med litt lette vekter til man kjenner at man har kontroll på øvelsene, sier Sandvoll.

I første video får du se hvordan markløft utføres på riktig måte. De neste videoene vil ta for seg de andre øvelsene.

– Nedtrekk er en helt super øvelse for hele ryggen, mens knebøy er en god øvelse for fremsiden av lårene og rumpa. Når du gjør benkpress trener du hovedsakelig bryst og baksiden av overarmen, legger Sandvoll til.