Da iTromsø ba Avinor om kommentar til problemene daglig leder Lars-Iver Larsen i Byggesystemer opplever, ble avisa bedt om å sende spørsmålene på e-post. Dette er svarene iTromsø har fått fra kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud ved Avinors hovedkontor i Oslo:

– Hva er galt med virksomheten Byggesystemer har på eiendommen?

– Avinor har grunn til å tro at virksomheten ikke er lovlig, da tiltakene antas å være søknadspliktige. Avinor er ikke varslet som nabo og er dermed ikke gitt mulighet til å uttale seg.

– Hvorfor kan de ikke bygge på eiendommen?

– Langs rullebaner av Tromsø lufthavns kategori skal det være etablert et sikkerhetsområde ut til 150 meter fra rullebanens senterlinje. Der ifra gjelder en hinderfri sideflate. Den starter i samme høydenivå som rullebanen og stiger med 14,3 prosent vekk fra banen. Det tillates i utgangspunktet ikke nye hinder gjennom denne flaten i henhold til forskrift. Dessverre stiger terrenget i området fra rullebanen og opp til nevnte eiendommer med 10–12 meter, og all ny bebyggelse vil dermed bryte høyderestriksjonene rundt rullebanen.

– Larsen hevder de er utenfor sikkerhetssonen på 150 meter, hva er Avinors kommentar til det?

– Sikkerhetsområdet strekker seg 150 meter til siden, altså halvveis inn på gårdsnummer 115 bruksnummer 110, men er som nevnt ikke den eneste restriksjonen i området.

– I brevet til kommunen viser Byggesystemer til at «Vi har hatt møte med Avinor da vi tenkte å bygge på denne tomten men har akseptert at vi ikke får tillatelse til bygging inntil videre. Avinor som igjen kommer med sine kart og påstander om at Tromsø By aldri skulle ligget på Tromsøya da byen ligger i veien for flyplassen. Avinor har også gitt oss noen kart som viser at Ringveien ligger på feil plass, og at denne er for nært inn til Flyplassen. De forteller også i møte med oss at Ringvegen aldri skulle ha gått inn til flyplassen.» Hva er Avinors kommentar til dette?

– Disse påstandene fremstår som helt urimelige. Ringvegen ligger riktignok for nær rullebanen etter de utformingsregler som gjelder for store flyplasser. Dette er et avvik som tilsynsmyndigheten (Luftfartstilsynet) har akseptert.

– I det samme brevet ber han om forståelse for bruken av tomten, men dersom Avinor får medhold og de ikke får bruke tomten, hvordan stiller Avinor seg til Byggesystemers ønske om å pålegge Avinor å kjøpe tomten slik at de kan kjøpe tomt en annen plass?

– Dette overlater vi til Tromsø kommune å kommentere/vurdere.