For tiden har Tromsø landets mest forurensede byluft. Nivåene av svevestøv i lufta er så høye at de er direkte helseskadelig for folk med luftsveisproblemer.

– Min innstendige oppfordring er at alle som kan lar bilen stå. Hovedgrunnen til at luften er så forurenset er at vi kjører for mye bil med piggdekk, sier Ramberg.

Les også: Slår alarm om kraftig forurenset luft i Tromsø (iTromsø Pluss)

Mangler akutt handlingsplan

Når det er kaldt ute – som nå, samt bar asfalt virvler det opp store mengder svevestøv som er direkte helsefarlig. Ifølge Ramberg er det lite som hjelper mot dette – bortsett fra reduksjon i biltrafikken.

– Vi har ingen akutte muligheter til å få fjernet støvet. Det vil ikke ha noen effekt i dag å spyle gatene, sier hun.

Hun kan heller ikke tvinge folk til å droppe bilkjøringen – slik man har gjort i Bergen når man har innført datokjøring.

– Vi har ikke hjemmel for det. VI mangler nemlig en akutt tiltaksplan som gir oss anledning til å gjennomføre øyeblikkelige strakstiltak, sier hun.

Slike tiltak må nemlig forankres i vedtatte miljøplaner – og planen kommunen har (og som ble vedtatt i 2004) listes det kun opp langsiktige tiltak.

Les også: Jobber på spreng for å tine frosne rør

Tvilende til piggdekkavgift

Ifølge byråden vil det heller ikke komme en slik akutt plan med det første. Hun mener at det er med hjelp av langsiktige tiltak som luftforurensningene vil gå ned.

– Det er den samme forurensingen gjennom hele året, men det er på kalde dager som disse som vil merker det ekstra godt. Vi må på sikt få ned biltrafikken kraftig, sier hun.

Hun vil derfor heller ikke fremme sak om å innføre ekstra avgift for å få ned bruken av piggdekk.

– Hadde jeg visst at en slik avgift ville fått effekt ville jeg fremmet sak om det. Imidlertid har vi helt andre klimautfordringer enn andre steder i landet – og jeg frykter at økte avgifter IKKE ville føre til reduksjon i bruken, sier hun.

Les også: - Det er ikke ekstremkaldt. Ikke for en finnmarking

Lokal fokus

Det samme mener leder i byutviklingskomiteen, Ingrid Marie Kielland (SV).

- Det har vært fokus på piggdekkavgift, men jeg tror ikke det vil fungere i Tromsø. Folk vil ikke føle seg trygge – derfor må vi se på andre tiltak for å få ned biltrafikken, sier hun.

Hun tror at viljen til å drastisk til verks vil øke når det så tydelig kommer fram at luftforurensingen er helsefarlig for tromsøværingene.

– Det er lettere å få gjort noe når det handler om lokale helseproblemer enn når det handler om global oppvarming, sier hun lakonisk.

Åpner for veiprising

Hennes oppskrift går mer i retning av å bruke både pisk og gulrot.

– Vi må tørre å diskutere veiprising for å få ned biltrafikken – samtidig som vi stimulerer til økt bruk av kollektivtrafikk. Vi kanskje også skal se på støtte til dem som kjøper sykkel – slik man planlegger å gjøre i Oslo, sier Kielland.

Hun forteller at byutviklingskomiteen skal drøfte ny klima- og miljøplan i møtet den 26. januar.

– Da har vi invitert næringslivet, transportnæringen, miljøbevegelsen og andre som kan tenkes å ha meninger om dette, sier Kielland.

HØRING: Ingrid Marie Kielland skal gjennomføre en miljøhøring i byutviklingskomiteen om tre uker.