– Ser vi på desembertallene isolert, er de preget av følgende: Personbilsalget sank kraftig, mens antall solgte varebiler økte.

Avgiftsendringer

Det forklarer Harila med et prishopp på såkalte nyttekjøretøy og til dels store kutt i flere modeller i personbilsegmentet fra årsskiftet.

– I en slik setting vet vi at næringsdrivende har kjøpt biler for å spare tusenlapper.

– Når det gjelder private kjøpere, har vi rådet våre kunder til å avvente situasjonen. Det skyldes ikke minst betydelige avgiftskutt. Som eksempel kan jeg nevne at en Lexus RX450 som i fjor kostet 1.140.00 kroner, får du i dag til 919.000 kroner.

Dro noe ned

Desembersvikten gjorde sitt til at bilbransjen kun fikk en økning på 3,4 prosent for personbiler og 2,7 prosent for varebiler.

Tormod Harila, som er konsernsjef i Harila-systemet, sier at hans driftsår gikk i balanse med en omsetning på 555 millioner kroner.

– Likevel er det nødvendig å ha andre merker enn Toyota alene. I Tromsø berges vi av Lexus, mens vi i Finnmark har Volvo i ryggen.

Smalere sortiment

Harila begrunner det med at sortimentet til den japanske fabrikken er blitt smalere:

– I 2007 solgte vi over 1.100 nye biler. I fjor var det snakk om rundt halvparten. Det skyldes blant annet at vi ikke har varebiler næringslivet etterspør. Her er 4x4 et stort savn.

– Jeg pleier å si at nå har vi hatt syv magre år. Men vi ser tendenser til bedringer og forventer at de syv fete er rett rundt hjørnet.

Fremover

Når det spørres om hva tromsøfolk vil etterspørre fremover, tror Harila at dieselandelen vil fortsette nedgangen:

– Biler med hybrid- og plug in-løsninger vil få en større andel. Det samme vil elbilen – som bybil.

– Men her tror jeg at kjøretøy med batteripakker på flere hundre kilo, vil erstattes med hydrogenbiler. Teknologien er på plass og Toyota har presentert sin modell, Mirai. Det er en bil med ubegrenset energitilgang som også kan tilpasses dagens løsninger, sier Tormod Harila.