Rammet av en rekke ulykker

Flytypen Bombardier CRJ200 er et av verdens mest brukte fly og har vært rammet av flere ulykker de siste 25 årene.

  Foto: Kim Ruben Fjeldstad

nyheter

– Det er et robust og relativt sikkert fly som både går som passasjerfly og som cargofly, forteller flyentusiast og ekspert Kim Ruben Fjeldstad fra Tromsø.

Mange selskap har imidlertid faset ut flyet ettersom det er relativt kostbart å drifte.

Selv har han fløyet med flytypen en rekke ganger – sågar med flyselskapet som nå er rammet av ulykken med postflyet.

64 omkomne i ulykker

– Jeg har ikke fløyet med ulykkesflyet – som er produsert i 1993, og som selskapet overtok fra Lufthansa i 2007, forteller han.

Flytypen er som sagt hyppig brukt over hele verden, og har vært involvert i flere ulykker. Etter en nestenulykke på Gardermoen i 2008 – der et fly fra Cimber Air skulle lette – lagde VG en sammenstilling av ulykker som flytypen hadde vært involvert i. Avisen skrev at i alt 64 personer hadde omkommet i ulykker på knappe ti år.

Forfulgt av ulykker

16. des 1997: Fredericton, Canada: Avbrutt landing, steilet i lav høyde, vingetipp traff bakken. 42 om bord, ni alvorlig skadet.

4. jan 2002: Birmingham, England: Steilet til venstre like etter avgang, rullet over, tok fyr. Alle fem om bord omkom.

21. nov. 2004: Baotou, Indre Mongolia: Steilet like etter avgang, havarerte, kom i brann. Alle 53 om bord og to personer på bakken omkom.

28. nov., 2004: Montrose, USA: Ukontrollerte roller mot venstre og høyre like etter avgang, vingetipp i bakken. Tre omkom, tre alvorlig skadet.

7. mars 2005: Ljubljana, Slovenia: Ukontrollert roll til venstre like etter avgang, gjenvant kontrollen da vingetippen var en meter over bakken.

13. februar 2007: Moskva, Russland: Lettet for tidlig, ukontrollert roll, vingetipp i bakken, alle tre om bord alvorlig skadet.

26. des 2007: Almaty, Kasakhstan: Mistet kontrollen under avgang, kolliderte og brant. Fire om bord, en omkom.

31. jan 2008: Gardermoen: Ukontrollert roll til høyre like etter avgang, gjenvant kontroll, fløy videre til København. Laveste bakkeklaring for vingetipp: 2,4 meter.

14. feb. 2008: Yerevan, Armenia: Ukontrollert roll mot venstre ved avgang, vingetipp i bakken, brann, 21 om bord, syv alvorlig skadet.