Det forteller undersøkelsesleder – og stedfortredende generalsekretær – i Statens Haverikomission, Jonas Bäckstrand til iTromsø.

– Etter alle solemerker kommer vi til å undersøke hendelsen ettersom det var et svenskregistrert fly som styrtet på svensk territorium, sier han.

Samler ekspert-team

Fredag morgen samles både fly- og flytekniske eksperter på kommisjonen for å gå gjennom informasjonen som er kommet inn i løpet av natten og morgenen.

– Vi setter sammen en gruppe av tidligere piloter og flyteknikere som arbeider her på etaten for å prøve å danne oss et preliminært bilde av hva som kan være årsaken til flystyrten, sier Bäckstrand.

42 og 34 år

Han sier det er for tidlig å si hva som kan være grunnen til at flyet med to personer styrtet i fjellområdene sørvest i det svenske fylket Norrbotten.

Ifølge en pressemelding fra West Atlantic AB, selskapet som opererer postruten, er de to savnede en kaptein på 42 år og en styrmann på 34 år.

Kapteinen har vært ansatt i selskapet siden 2011. Han har totalt 3.173 flytimer bak seg, hvorav 2.050 med den aktuelle flytypen. Ifølge Dagens Eko er kapteinen spansk

Tilsvarende har styrmannen vært ansatt siden 2008, har totalt 3.050 flytimer i luften, hvorav 900 med flytypen som styrtet i natt. Den savnede styrmannen skal være fransk.

Ifølge West Atlantic AB er flyet - en Bombardier CRJ200 PF - fra 1993 og har vært rundt 10.000 timer i luften. Det har vært operert av det svenske selskapet siden 2007.

Sender team til ulykkesstedet

– Vi kjenner egentlig ikke til mer enn det som er kommet fram i media – at flyet var på tur mellom Oslo og Tromsø, at det styrtet vest for Ritsem i Norrbotten nært den norske grensen – og at vraket er lokalisert, sier Jonas Bäckstrand.

Haverikomisjonen vil også sende ulykkesgranskere til plassen for å granske vraket og ulykkesstedet.

– Det vil være et team med spesialistkompetanse som vil bli sendt oppover, sier han.