Det var natt til fredag at det svenskregistrert postflyet av typen Canadair CRJ200 tok av fra Oslo Lufthavn med destinasjon Tromsø. Men hit kom det aldri.

– Det er klart at det snakkes mye om ulykken i luftfartsmiljøet nå, spesielt når det er så nært. Jeg har et personlig forhold til postflyet, og alle jeg jobber sammen med har sett det, takset forbi det og hørt det på radioen, sier Ronny Thorbjørnsen til iTromsø.

I dag er han pilot i Norwegian, men han har jobbet to og et halvt år i West Atlantic og har selv flydd postflyet som styrtet.

– Jeg jobbet der fram til 2011. De har bare to fly, så jeg har fløyet begge, ja, bekrefter Thorbjørnsen.

Det var Nordlys som først omtalte saken.

Stor risiko

Tromsø-mannen forteller at han har hilst på de to pilotene som var om bord på flyet, men at han ikke kjente dem.

– Det blir helt surrealistisk å tenke på at det er det samme flyet som jeg selv satt i for noen år siden. Det er ikke akkurat det man forventer når man åpner øynene og leser nyhetene, sier Thorbjørnsen.

– Jeg fløy fra Oslo til Tromsø fredag kveld, og da flyr man nesten over ulykkesstedet. Det blir veldig nært.

Samtidig er han klar på at det er en bransje med risiko.

– Man vet jo at ting kan skje i denne bransjen, men man forventer ikke at det skal skje så nært. Vi har en simulator som vi øver på to ganger i året, der vi trener på alle typer nødssituasjoner. Likevel: Får du en fysisk defekt på flyet, er du hjelpeløs.

Pålitelige fly

Det er mange spekulasjoner omkring årsaken til ulykken, og piloten innrømmer at det er mye forskjellig som går rundt i hodet på både ham og andre i miljøet.

– Det er umulig å si noe om årsaken til ulykken. På bildene ser det ut som om det har gått rett i bakken, som en missil. Det er ingen nedslagsfelt. Vanligvis vil man i et krasj ha et stort område med vrakdeler, mens her er det bare et hull i bakken med deler rundt, sier Thorbjørnsen.

Og det skal ikke være flytypen det er noe feil med.

– Det er kjempefine fly, så jeg har aldri opplevd lignende. Det er kanskje ett av de mest brukte i USA, det er en velprøvd og virkelig pålitelig maskin. Det har ut fra antall timer i luften og flytype vært få uhell med det, forteller piloten.

Ingen frykt

Ifølge ham er ikke denne flyulykken noe som skaper frykt hos ham.

– Nei, den dagen jeg blir redd for å fly, da skal jeg slutte. Man kan ikke gå rundt og være redd, da hadde man aldri våget å holde på. Det er som å kjøre på landeveien når det kommer et vogntog mot deg. Det finnes ingen garanti for noe.

For Thorbjørnsen og kollegaene går hverdagen videre som normalt.

– Vi er selvsagt veldig spente på om de klarer å finne de svarte boksene. Når de får analysert dem og finner årsaken til ulykken, får vi flere svar. For oss betyr dette ingen endringer i prosedyrer eller lignende, vi fortsetter med det normale, avslutter Ronny Thorbjørnsen.