Grune Woche er en av verdens største mat- og reiselivsmesser. Fra 15. januar til 25. januar skal blant annet fantastiske retter, tryllet fram av gode nordnorske råvarer, serveres.

– Vi er her nede for å promotere Norge og Nord-Norge som reisemål for tyskerne og har med oss lokale matprodusenter, representanter fra reiselivet, og kokker, forteller Åse Vøllestad som sitter i styringsgruppa for prosjektet Nord-Norge til Grune Woche i Berlin.

– Veldig gøy

Elise Sofie Lorentsen jobber som lærling på Mathallen og er en av kokkene som er med på prosjektet.

– Det er veldig gøy og ganske annerledes enn det jeg jobber med til vanlig, sier 18-åringen.

Lorentsen forteller at messen er en god erfaring for henne som ung kokk.

– Jeg synes det er veldig flott å kunne promotere nordnorsk mat her. På Mathallen jobber vi jo mest med nordnorske råvarer, og her får jeg muligheten til å jobbe med produktene og samtidig jobbe med dem som lager produktene, sier hun.

Les også: Kjemper om finaleplass i NM for kokkelærlinger

God effekt

I år er femte året Nord-Norge er representert på messen.

– Messen viser en kombinasjon av både lokal mat og reiselivet i landsdelen. Det fungerer slik at kokkene lager fantastiske småretter som produsentene står og selger, og vi ser virkelig effekt av å være her nede, sier Vøllestad og legger til at mange stopper opp på deres stand.

– Vi har mange flotte blikkfang som jeg tror folk synes er interessante. Vi har blant annet satt opp et fiskehjell med kongekrabber og vi har med oss en fra Alta som lager isskulpturer hver dag, sier hun.

Les også: Hurtigruten satser på Tromsø-mat

Relasjonsdannelse

Ifølge Vøllestad er det også lokale effekter av å være representert på messen.

– En viktig effekt av å være her nede er at man danner gode nettverk på tvers av fylkene i nord. Det dannes eksempelvis gode relasjoner mellom produsenter og reiselivsnæringa, forteller Vøllestad.