KARLSØY: Ordfører Mona Pedersen, rådmann Jan-Hugo Sørensen og fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, hadde tirsdag ettermiddag et hastemøte etter at dommen fra Nord-Troms tingrett erklærte reguleringsplanen for Langsundforbindelsen fra 2010 som ugyldig på grunn av manglende konsekvensutredning.

– Vi har sett på hvilket handlingsrom vi har og har kommet ganske langt. Det vi ser er at vi har 14 dager på å bestemme oss for om vi skal anke eller ikke. Vi har diskutert hvilket resultat vi kan få og sannsynligheten er at vi kanskje ikke får medhold. Det må vi bare erkjenne, sier Mona Pedersen til iTromsø.

– Snarlig dialog

I retten ble fylkeskommunen dømt til å betale 1,1 millioner i sakskostnader.

Ifølge Pedersen er det selve veitraseen og ikke tunnelen som er problemet.

– Statens vegvesen må se på hvilke konsekvenser dette vil få for selve tunnelbiten. Det vi har kommet fram til er at vi raskt må i dialog med reindriftsnæringa. Det er der løsningen ligger. Det handler ikke om penger, for penger kan ikke erstatte tapte beiteområder, det skjønner vi også, så vi må se på løsninger sammen med reindriftsnæringa, sier hun.

Det håper hun vil skje i neste uke.

– Den nye veitraseen vil føre til kraftig reduserte beitearealer og det må vi ta inn over oss. Vi må se på hva vi kan bøte på for å få dette prosjektet gjennomført. Kanskje er det nok å utvide den eksisterende veitraseen, det må vi se på som en mulighet, at vi forbedrer veien som allerede er der, sier ordføreren.

Flytte reinbeitet

Et annet scenario vil ifølge ordføreren være å flytte reinbeitet til andre områder, om det ikke lar seg gjøre å utvide den eksisterende veitraseen.

– Vi må se om vi kan løse dette gjennom dialog. Vi må i dialog med reineierne, og aller helst i går. Vi har ingen tid å miste og håper å løse dette gjennom dialog i stedet for en anke, sier Pedersen.

Ordføreren sier hun er opptatt av at reineierne skal bli hørt og at de er en næring på lik linje med andre næringer på øya.

– Vi får nok til et møte i neste uke. Hvis vi bli enige og at det da vil være det samme som om vi har foretatt en konsekvensutredning, må vi se på hvordan vi igjen kan få til en reguleringsplan, som gjør at vi kan sette i gang med Langsundforbindelsen og bli enig om det formelle rundt det, sier Pedersen.

– Særdeles overraskende

Fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo sendte ut en pressemelding der han understreker at han er meget overrasket over rettens avgjørelse om å erklære Karlsøy kommunes reguleringsplan for Langsundforbindelsen for ugyldig, etter den ble vedtatt i 2010 og stadfestet av kommunal og moderniseringsdepartementet i juni 2015.

– Det innebærer altså at Nord-Troms tingrett overprøver Kommunal og moderniseringsdepartementet sin stadfesting av Karlsøy kommunestyres vedtatte reguleringsplan, der de samme forholdene som tingretten har gått inn i, var vurdert av Kommunal og moderniseringsdepartementet. Det fremstår og som særdeles uventet og overraskende, skriver Prestbakmo.

Om tirsdagens møte skriver han følgende.

– Fremover vil Karlsøy kommune som planmyndighet vurdere hvordan man med utgangspunkt i reguleringsplanens status etter tingrettens konklusjon, kan gå videre for å kunne få en plansituasjon som muliggjør nødvendig fremdrift i forhold til Langsundforbindelsen. Statens vegvesen som Fylkeskommunens veiadministrasjon bidrar i forhold til dette. Eventuelle ytterligere vurderinger og avklaringer som må gjøres, vil en komme tilbake til etter at tingrettens vurderinger og konklusjoner er gjennomgått av Statens vegvesen, skriver han i pressemeldingen.