10.-trinnet ved Sommerlyst har siden desember jobbet med et plakatprosjekt, som de tirsdag fikk vist fram foran internasjonale forskere på Arctic Frontiers.

– Vi har laget en plakat om hvordan global oppvarming gjør det vanskelig for oss her i arktisk, sier Sindre Berg Jensen (16).

– Vi fant raskt ut at det ikke finnes så mye informasjon om det, og vi kunne ingenting om det fra før av. Det var ikke akkurat vårt førstevalg, sier Jensen, som nå konkurrerer mot resten av trinnet og 10.-trinnet på Tromsdalen om å vinne konkurransen om beste plakat.

Vanskelig på engelsk

Først skal det kåres vinnere på deres eget trinn, og torsdag blir finalistene fra Tromsdalen klare. Den som da stikker av med hovedpremien blir belønnet et pass til hovedkonferansen under neste års Arctic Frontiers.

– Det var utrolig spennende å holde på med. Vi har lært utrolig mye, sier Jensen, som var litt nervøs for å presentere alt stoffet på engelsk til forskerne.

– De spurte mange spørsmål og syntes det var interessant. Vi håper selvsagt at vi skal vinne, Ida Sundsvoll Andreassen (15), som også var med på å produsere plakaten.

– Et dagspass på hovedkonferansen neste år. Er det noe en 15-åring vil vinne?

– Er det premien? Det var jeg ikke klar over, men det hørtes interessant ut, sier Andreassen.

Imponert

Forskerne som inspiserte plakatene var mildt sagt imponert over ungdommenes engasjement, og ikke minst engelskkunnskapene til elevene.

– Vi er kjempeimponerte, sier Mar Fernandez Mendez, som er doktor i marin mikrobiologi

– De er kjempeflinke. Jeg er selv fra Spania og vet hvor vanskelig det kan være.

– De presenterer prosjektet og har diskusjoner med oss om temaet, og de er virkelig gode, Anja Rüsel, fra norsk polarinstitutt.

Også Vitensenteret er begeistret for elevenes engasjement og deltakelse under Arctic Frontiers.

– Elevene er kjempeengasjerte og jeg har fått sett litt av utstillinga. Det er høy kvalitet på plakatene og ungdommene er veldig engasjert i klimautfordringene vi har, det er vi på Vitensenteret veldig glade for, sier Elisabeth Killie Kanebog, som er pedagog på Vitensenteret.