TROMSØ/OSLO: I går kom nyheten om at DNB kutter 59 av de totalt 116 kontorene de har i landet i dag. Dette innebærer at 600 ansatte mister jobben, deriblant 11 ved Tromsø-kontoret.

Konserndirektør, Trond Bentestuen, begrunnet kuttene med at banken er nødt til å omstille seg etter kundeadferden.

– Vi skal bli færre ansatte i Tromsø, og har som mål å gå fra de 29 ansatte vi har per dags dato til 18 stykker. Det er imidlertid ikke korrekt at de mister jobben. Dette er en omstillingsprosess, og vi har ikke sagt opp noen. Vi vil satse på frivillige løsninger, som sluttpakker, sa banksjef i DNB Tromsø, Martin Wangberg, til iTromsø onsdag kveld.

Gode resultater

Til tross for at DNB kutter, så kunne de vise til et godt resultat på 24,7 milliarder kroner for 2015. Dette er, ifølge en pressemelding de sendte ut, en økning på 4,1 milliarder kroner fra 2014. De forklarer at noe av denne økningen skyldes effekten av såkalt basisswapper. Videre er økningen knyttet til inntekter og reduserte kostnader, forklarer de.

– Dette er et sterkt resultat for DNB. Resultatet viser at deler av norsk næringsliv fortsatt vokser til tross for det kraftige oljeprisfallet. Det viser også at vi er en attraktiv bank for norske personkunder. Vi fikk over 170.000 nye boliglånsavtaler i 2015, og det er en god vekst mot året før. Totalt sett er vi godt fornøyde med avkastning og kostnadsutvikling, siteres konsernsjef Rune Bjerke på i pressemeldingen.

– Hard konkurranse

DNBs rene kjernekapital økte med 20,9 milliarder kroner i fjor. Dette skal gjøre selskapet mer solid i møte usikre tider. Økningen begrunnes med en rekke kapitaleffektiviseringstiltak og salg av enkelte lån og eiendom. Nedskrivninger på utlån og garantier økte med 631 millioner kroner i 2015 sammenlignet med 2014, opplyser de i pressemeldingen.

– DNB planlegger for en utlånsvekst på mellom 2 og 3 prosent i 2016 og regner med stabile volumvektede marginer. I tillegg vil året preges av hard konkurranse om kundene og en fortsatt kraftig digitalisering av våre tjenester og produkter. Vipps fantes ikke for et år siden og har i dag 1,4 millioner nedlastinger. Det er nesten ikke til å tro og viser hvor viktig det er å være til stede på de plattformene der kundene ønsker å møte oss. Vi kommer til å fylle Vipps med mye ny funksjonalitet i år, sier Bjerke.

Banksjef i DNB Tromsø, Martin Wangberg. Foto: RENATE PETTERSEN