Så mye penger brukte vi på morsdagen og valentinesdagen

Tromsøværingene blir stadig mer opptatt av valentinesdagen, skal vi tro tallene fra lørdagens handel på Jekta og Nerstranda.

FLERE BESØKENDE: Veronica Evertsen kan glede seg over flere besøkende på Nerstranda i forbindelse med årets morsdag og valentines sammenlignet med i fjor.   Foto: Ronald Johansen

ØKNING: Mette Mack, daglig leder for Taras og Sweetheart, er storfornøyd med omsetningen sist lørdag.  Foto: Jon Terje Eiterå

9,6 MILLIONER: På Jekta Storsenter handlet de besøkende for nesten ti millioner kroner lørdag 13. februar.  Foto: Ronald Johansen

nyheter

Både morsdagen og valentinesdagen havnet i år på samme dag. Med dobbel feiring søndag ble lørdag 13. februar den store handledagen for å sikre seg gaver til både mor og kjæreste.

Handlet for 9,6 mill.

Liss Samuelsen, senterkoordinator ved Jekta Storsenter, kan fortelle at kjøpesenteret har hatt en god økning i omsetningen knyttet til de to feiringene i år, sett opp mot fjoråret.

– De to første ukene i februar hadde vi en samlet omsetningsøkning på 8,1 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Lørdag 13. februar besøkte 18.500 mennesker kjøpesenteret, og handlet for til sammen 9,6 millioner kroner denne dagen.

Sammenlignet med lørdag 6. februar – en uke før – var besøkstallene og omsetningen henholdsvis på 15.000 og 6,5 millioner kroner.

– Vi ser at omsetningen de første ukene i februar har økt med åtte prosent og det er vi veldig fornøyde med. I år kom valentines og morsdag på samme dag. Morsdagen var omtrent like populør som tidligere, mens vi ser at valentines vokser. Det er hovedsakelig den yngre generasjonen som bidrar til at det blir mer og mer fokus på denne dagen, sier Samuelsen.

LES OGSÅ: Sentrumsbutikk begjært konkurs

– Helt texas

På Nerstranda blir ikke de totale omsetningstallene klare før i slutten av måneden, men senterleder Veronica Evertsen kan fortelle at besøkstallene ved kjøpesenteret er positive sammenlignet med fjoråret.

Hun viser til et besøkstall som har økt med 18,35 prosent forrige uke, og en økning på 14,78 prosent for lørdag 13. februar, sett opp mot samme tid i 2015.

På senterets blomsterbutikk, Mestergrønn, forteller butikkleder Mari Larsen om en hektisk lørdag med en omsetning langt over det de opplever til vanlig.

– Vi hadde et kjempegodt trykk hele dagen. Når både morsdag og valentines kommer på samme dag, blir det helt texas hos oss. Vi hadde en fin økning i omsetningen og er råfornøyde, sier Larsen.

LES OGSÅ: Nå legger denne Jekta-butikken ned

Populær før valentines

Daglig leder for Taras, Mette Mack, forteller om en god lørdag for butikkene på Jekta og Nerstranda, som blant annet driver salg av kaffe, te, krydder, konfekt, dufter og gaveartikler. Hun driver også godtebutikken Sweetheart som ligger i Storgata, og butikken som er fylt med søtsaker er ifølge Mack veldig populær i forbindelse med valentinsdagen.

– Omsetningen har vært veldig bra og vi ser en fin økning fra i fjor. Valentines er en større dag for oss enn morsdagen. Vi har inntrykk av at tromsøværinger stadig blir mer opptatt av valentines, sier hun.

Mack viser til at Taras Nerstranda hadde en økning på omtrent 40 prosent de to første ukene i februar sammenlignet med samme periode i 2015.

– Hvis vi sammenligner sist lørdag med samme i 2015 hadde vi en økning på 55 prosent, legger hun til.

LES OGSÅ: Åpner kaffebar og restaurant på Jekta