Det går fram av Fylkesmannens uttalelse til forslag til kommunedelplan for ny tverrforbindelse og ny forbindelse til Kvaløya. Uttalelsen betyr at dersom Tromsø kommune går inn for tunnel til Håkøya som ny forbindelse til Kvaløya, kan saken havne på kommunalminister Jan Tore Sanners bord.

Opp til Sanner

– Mens Statens vegvesen har en mer åpen holdning har vi en mer presis konklusjon. En innsigelse må løses gjennom megling, slik det skjedde med E8 i Ramfjord, sier fylkesmann Bård M. Pedersen.

Dersom det ikke oppnås enighet i megling sendes saken til Kommunal- og moderniseringsdepartementet og statsråd Jan Tore Sanner for endelig avgjørelse.

Fylkesmannen peker i sin begrunnelse på kommunens knutepunktstrategi, lokalisering og omfang av bolig- og næringsarealer, bykonsentrasjon med muligheter for økt kollektivtrafikk og hensyn til gående og syklende.

Bru på topp

– På bakgrunn av en samlet vurdering av prissatte- og ikke prissatte konsekvenser, vektlegging av lokal og regional utvikling, måloppnåelse for de ulike traseene samt hensynet til samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging, vil Fylkesmannen slutte seg til Statens vegvesen sin anbefaling og prioritering, skriver Fylkesmannen.

Fylkesmannen har i sin merknad prioritert alternativ 2; Breivika-Langnes-Selnes (sørlig bru) på topp, med Breivika-Langnes-Kvaløysletta (parallelt med dages bru) som andre prioritet.

– Fylkesmannen reiser innsigelse til alternativene B6 og B7 (trefelts tunnel via Håkøya, red.anm.) som fremtidig løsning for forbindelsen mellom Kvaløya og Tromsøya, heter det i Fylkesmannens uttalelse.