Denne Tromsø-appen har over 15.000 brukere

Kristian Aslaksen og Henrik Hansen som står bak kjøp- og salgsappen Kaupang, har som mål å bli størst i Norge innen året er omme.
Kaupang

Denne uken har vi deltatt på #PolarBearPitching. En kald, fornøyelig og veldig lønnsom opplevelse for Kaupang :DFortsett gjerne å fortelle venner om Kaupang. Sammen skaper vi økt gjenbruk i Norge!

Posted by Kaupang on 13. februar 2016

APP Henrik Hansen (til venstre) og Kristian Aslaksen lanserte 27. januar appen Kaupang.   Foto: Foto: Simen G. Fangel/Røst kommunikasjon AS

nyheter

Det er nå to og en halv uke siden Aslaksen og Hansen lanserte Kaupang, og siden da har det gått slag i slag for de to Tromsø-studentene. Da de lanserte appen 27. januar, gikk de i løpet av knappe fem timer fra null til nærmere 1.000 brukere. Nå har 15.500 nordmenn lastet ned appen, og i skrivende stund ligger det 4.500 varer ute for salg.

– Det er helt fantastisk! Det har vært et par hektiske uker, og vi har jobbet dag og natt for at alt skal være perfekt for våre brukere, sier Aslaksen, som er daglig leder i selskapet.

LES MER: Lanserte egen gjenbruks-app

Vil bli størst

På sikt ønsker Kaupang-günderne å bli størst i Norge på kjøp og salg av brukte gjenstander.

– Innen 2017 vil vi være det foretrukne valget for personer som ønsker å selge eller kjøpe ting.

– Så dere utfordrer finn.no?

– Nei, sammenlign oss heller med kjøp- og salgsgruppene på Facebook. Finn løser et annen problem enn oss og er rettet mot et nasjonalt marked, mens vi retter oss mot de lokale markedene, svarer Aslaksen.

– At det er et behov for denne typen tjeneste, vises nettopp gjennom fremveksten av slike grupper i sosiale medier, legger han til.

Les OGSÅ: Kunnskapsrike ungdommert til verdensfinale

Vil ha flere menn

Per dags dato er det flest kvinner som bruker appen, men det vil de to gründerne endre på.

– Vi holder på med å gjøre klar en feature til appen som personaliserer og optimaliserer hvilke varer som kommer opp, sier han.

Gjennom en algoritme skal nemlig varene som fremheves velges ut fra demografi, slik som alder og kjønn, og personlige valg.

– Vi håper endringen gjør at appen vil appelere til flere menn.

LES OGSÅ: Skal utvikle dataspill om bord i Hurtigruten

Søker kapital

Aslaksen forteller at de fremdeles ikke har planer om å ta betalt for appen.

– Nei, vi har som mål å få inn investorkapital for å fortsette å vokse.

Det er imidlertid ikke bare kapital som bidrar til vekst. I løpet av februar har en rekke prominente bloggere omtalt og rost appen, deriblant Harstad-bloggeren og mediepersonligheten Sophie Elise Isachsen (21).

– Det har utrolig mye å si for antallet nedlastinger. Man ser at bloggerne har stor påvirkningskraft, og det har hjulpet oss mye, sier Aslaksen.

LES OGSÅ: UiT blir landets tredje største universitet

Pitchet i isbad

Som en del av arbeidet med å få inn kapital til selskapet deltok de to gründerne på Polar Bear Pitching i Oulu, hvor de 20 mest lovende gründerfirmaene i Skandinavia inviteres til å lansere ideene sine til potensielle investorer – i et isbad.

– Det gikk veldig bra og var kjempegøy, men også veldig kaldt. Vi har heldigvis fått noen telefoner fra interesserte investorer, forteller Aslaksen.

– Jeg er glad i å pitche, men akkurat isbadet kunne jeg vært foruten, legger han til og ler.