Den nye nasjonale transportplanen (NTP) for 2018–2029 berører også landets flyplasser. I det nye planforslaget står det at kapasiteten ved flyplassene vurderes forløpende og at det ved behov innarbeides forslag til tiltak i langsiktige investeringsplaner.

Vurderer tiltak

Om terminalutvidelsen på Tromsø lufthavn Langnes, står det følgende: «Et av de aktuelle tiltakene som vurderes i planperioden, er terminalutvidelse på Tromsø lufthavn, Langnes».

- Vi står jo sånn sett inne med terminalen vår. Det er ingen overraskelse det som står der, og det var som forventet. Det at terminalen står i NTP er for meg bare en politisk forankring for at vi gjør det grepet som skal gjøres, sier lufthavnsjef Jonny Andersen.

Ikke i statsbudsjettet

I planforslaget fra transportetatene ligger det ikke inne noen konkrete midler til utvidelse på Tromsø lufthavn.

– Nå er det slik at Avinor er selvfinansierende, de finansierer egne prosjekter med egne midler. Det kommer altså ikke fra statsbudsjettet. Det er alltid en liten forvirring der, men det er korrekt at det ikke skal stå oppført noen penger, forklarer Andersen.

I gjeldende nasjonal transportplan for 2014–2023, er formuleringen for Tromsø lufthavn slik: «Avinor planlegger for en utvidelse av terminalen i perioden 2019 – 2021.»

I den nye transportplanen heter det at utvidelsen er et tiltak som vurderes. Den nye formuleringen bekymrer ikke lufthavnsjefen.

– Nei, vi jobber ufortrødent videre med planen som tidligere er presentert. Vi har begynt på skisseprosjektet og fått godkjent masterplanen vår. Den vil bli presentert på et folkemøte i løpet av våren.

Presset kapasitet

I fjor ble det kjent at flyplassen skulle utvide med ny utenriksterminal raskere enn forventet. Avinor la 300 millioner kroner på bordet og avslørte at utvidelsen kan starte i 2017, med et mål om ferdigstillelse i 2018. En endelig prislapp på utvidelsen er ikke klar.

– Det som er sagt er 300 millioner pluss. Vi vet ikke den totale kostnaden ennå. Denne vinteren har gitt oss en klar indikasjon på at vi har behov for større kapasitet. Flyene er fulle og sikkerhetskøen er lang, til og med når vi har full kapasitet på. Vi ser selvfølgelig fram til terminalutvidelsen. Mye trafikk og turister fra fjern og nær er kjempegode nyheter, men vi ser at kapasiteten vår er presset.

Må kutte 25. mill i året

I den nye NTP skriver Avinor at lokale lufthavner samlet må kutte kostnadene med 100–150 millioner kroner innen 2019.

– Vi på Tromsø lufthavn må redusere driftskostnadene med 25 millioner i året. Det er veldig mye. Vi har startet et såkalt moderniseringsprogram fra 2015 til 2018, så vi er i gang med prosessen. Vi må drive smartere og mer effektivt, og kuttene betyr sannsynligvis at vi må bli færre.

Lufthavnsjefen vet ennå ikke hvor mange som må gå.

– Det er basert på naturlig avgang og frivillighet, som vil kunne bety sluttpakker og lignende. Hvis vi ikke finner gode nok løsninger og ikke kommer i mål, betyr det at noen må slutte.

NTP for perioden 2018–2029 legges fram for Stortinget til politisk behandling våren 2017.