Nå er den første gondolen på plass på Fjellheisen

Onsdag ble den første gondolen til «nye Fjellheisen» montert. Allerede torsdag kan «Isbjørnen» få sin første tur til Storsteinen på Fløya.

FØRSTE GONDOL: Her ser vi sveitsiske Garaventa/Doppelmayr og Fjellheisens arbeidere under monteringen av første heis onsdag. Foto: Privat 

PÅ PLASS: Hovedaksjonær Guri Jakobsen har tatt saksa i egne hender. Foto: Privat 

nyheter

– Vi har ikke tatt av plasten på den ennå, men vi har montert den, sier Guttorm Jakobsen, prosjektleder for nye Fjellheisen, til iTromsø.

Begge på plass

Den andre gondolen, «Selen», skal etter planen monteres torsdag.

– Hvis været tillater det, og vinden ikke blir for sterk, skal vi kjøre opp den første gondolen i morgen, og da får vi montert på den andre også, sier Jakobsen om gondolene som har stått på lager siden de kom til byen før jul.

Med de to gondolene montert begynner «nye Fjellheisen» virkelig å ta form, og ifølge prosjektlederen tar de sikte på å kunne kjøre den første turen med publikum i midten av april.

Åpning i april

Det var i fjor høst at gamle «Selen» og «Isbjørnen» gikk sine siste turer langs vaieren til Fjellheisen. Anlegget ble da stengt for å gjennomføre en omfattende renovering av både heishus og vaier. I tillegg bygges en helt ny terrasse.

– Vi har fremdeles mye som gjenstår før Fjellheisen kan åpne, både av finish-arbeid og det tekniske. Det gjenstår også mye arbeid på terrassen. Målet er å være ferdig til midten av april, men det er med værforbehold. Vi har mye vær foran oss nå i mars, sier prosjektlederen.

– Kan ikke sammenlignes

Da renoveringen først ble presentert, var tanken å holde stengt i fire måneder – fra 1. september til 1. januar. Deretter ble åpningen utsatt til månedsskiftet februar/mars, og senere til midten av april.

Selv om begge gondolene ser ut til å være på plass i løpet av de nærmeste dagene, må forventningsfulle passasjerer vente til gondolene er prøvekjørt i omtrent en måned før de kan slippe om bord. Men det er verdt ventetiden, skal vi tro Jakobsen.

– Det går ikke an å sammenligne de nye gondolene med de gamle. Disse tar en passasjer mer enn de gamle, og kan kjøre dobbelt så fort – fra fire meter i sekundet til syv. Før tok turen opp fire minutter og 20 sekunder, mens nå vil man kunne kjøre opp på under tre minutter. Men det gjør vi kun hvis det er lange køer, forteller prosjektlederen.