iTromsø omtalte ønsket fra hamnaværingene i slutten av februar, og det ble blant annet påstått at rute 28 mellom Hamna og sentrum brukte opp til 45 minutter i rushtiden.

– Av våre registreringer ser vi at bussen sjelden bruker mer enn 30 minutter på denne strekningen. De som påstår at det tar lengre tid smører kanskje litt tjukt på, sier Kurt Bones, daglig leder i Troms fylkestrafikk.

Vurdert

Troms fylkestrafikk har vurdert behovet for ekspressbuss mellom Hamna og sentrum på nytt, men har konkludert med at det ikke vil gi et bedre tilbud til passasjerene.

– Vi har vurdert ekspressbuss på denne strekningen tidligere også, men vi har i denne runden kommet til samme konklusjon som vi gjorde da: Nemlig at det ikke vil gi et bedre tilbud til beboerne i Hamna, sier Bones.

Sparer fem minutter

Troms fylkestrafikks vurdering er at en ekspressbuss som kjører gjennom tunnelen i stedet for Langnesbakken – i tillegg til å droppe å stoppe i Giæverbukta – kun vil bruke fem minutter kortere tid på ruten enn den gjør i dag.

– Hvis bussen ikke stopper i Giæverbukta vil tilbudet til brukerne av bussen også bli vesentlig dårligere. For eksempel vil ikke skoleelever på Kvaløya kunne benytte seg av en slik ekspressbuss på grunn av bussbytte, sier Bones.

Han er også usikker på hvor mange som egentlig står bak ønsket.

– Hadde det vært mye tid å spare på dette så hadde det vært mer aktuelt, men jeg vet ikke hvor mange som egentlig har behov for å spare de fem minuttene, sier han.

Vurderer rute 32 på nytt

Bones understreker at vurderingene rundt nye ekspressruter gjøres kontinuerlig, og at en ekspressrute til Hamna kan vurderes på nytt på et senere tidspunkt.

– Fra nyttår ble rute 32 endret, og går nå bare mellom Hamna og UiT. Det har vi fått flere tilbakemeldinger på, i og med at mange jobber langs Stakkevollveien. Vi skal nå vurdere om vi skal endre ruten tilbake, slik at den igjen kjører langs Stakkevollveien, sier Bones.

INGEN EKSPRESSBUSS: Kurt Bones sier at det ikke er aktuelt med en ekspressbuss mellom Hamna og sentrum per dags dato. Foto: Tom Benjaminsen