I fjor ble det registrert vel 25.000 nye elbiler i Norge, noe som var en solid økning fra året før. Så langt i år ser ut til at tallene stabiliserer seg. Etter to måneder er det så å si et likt antall nye elbiler på veiene som i fjor, 3830 i år mot 3811 i fjor, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

– Det er flere grunner til dette. Én er at det kommer få nye elbilmodeller. Tesla Model X kommer riktignok, men det er nok litt usikkerhet rundt hvor mange de klarer å levere ut i 2016. I tillegg kjøper nordmenn i hovedsak mellomstore og store familiebiler. I dag er kun Tesla i dette segmentet. Vi trenger både flere større elbiler og flere med større rekkevidde, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening.

Opel

Utover Model X er det ventet at det blir lansert en elbilmodell til i 2016, Hyundais Ioniq. Ioniq har et batteri som skal gi bilen en rekkevidde på inntil 25 mil.

Morten Brusletto, PR-sjef hos den norske Hyundai-importøren, bekrefter at den kommer i år, men kan ikke si noe mer nøyaktig enn at den kommer hit til høsten.

Så vil det ta mer av fram mot 2020. En rekke bilprodusenter har bekreftet at de kommer med elbiler i løpet av noen år. Chevrolet viste Bolt for ikke lenge siden, en bil som i Europa vil hete Opel Ampera-e.

Da den ble presentert mot slutten av 2015, ble det sagt at den skulle ha en rekkevidde på 32 mil og en startpris på 30.000 dollar, tilsvarende 260.000 kroner.

Det er litt uklart når Ampera-e vil komme til Norge.

– Det er ikke sagt noe annet enn «neste år», sier Stein Pettersen, PR-sjef hos den norske Opel-importøren.

Mer Tesla

I løpet av mars er det ventet at Tesla vil vise nok en ny modell, denne gang Model 3, en mellomstor familiebil. Det som har kommet av informasjon, er at den vil koste 35.000 dollar, noe som vil si rundt 300.000 kroner i Norge. Rekkevidden blir ikke like god som for Model S, men det er ventet at den vil gå rundt 35 mil.

– Jeg tror det blir den viktigste bilen vi kommer til å lage, fordi det kommer til å bli en svært fin bil til en gunstig pris, sa Tesla-sjef Elon Musk under et arrangement i Hongkong nylig.

På den gigantiske og viktige bilutstillingen i Genève, som arrangeres nå, er det generelt få elektriske nyheter, eller konsepter for den saks skyld.

Mellomår

Citroën, som siden 2010 har hatt elbilen C-Zero, viser riktignok det helelektriske konseptet DS E-tense. Om dette betyr at de faktisk kommer med en ny elbil med det første, er dog tvilsomt.

– Ingen ny elbil kommer fra Citroën i den aller nærmeste fremtiden, så vidt oss bekjent, sier Ranveig Sønju, informasjonssjef i Citroën Norge.

Bu i Norsk Elbilforening tror likevel at salget vil ta seg opp neste år.

– 2016 nok blir nok et mellomår. Det er god grunn til å tro at salget vil skyte fart i 2017. Både på grunn av flere nye elbilmodeller og videre utvikling av teknologi og rekkevidde, sier hun.

MANGLER NYHETER: Det store rushet av elbilmodeller lar vente på seg. FOTO: Kallestad, Gorm / NTB scanpix Foto: Kallestad, Gorm
VIKTIG FOR OPEL: Det er ventet at Opels elbil Ampera-e kommer neste år. Den kan bli viktig for merket i Norge. FOTO: Produsenten Foto: Produsenten
LENGRE FRAM: Det vi trolig ta noen år før Audi er på veien med en elbil. Dette konseptet ventes å bli til en elektrisk Q6 i 2018. FOTO: Produsenten / AUDI AG Foto: Produsenten