iTromsø øker på alle fronter

iTromsø øker lesermassen både på nett, mobil og papir.

GODE TALL: Denne gjengen har god grunn til å juble. iTromsø får flere lesere på alle plattformene - papir, nett og mobil.   Foto: Ronald Johansen

nyheter

De offisielle lesertallene, som ble offentliggjort av Mediebedriftenes Landsforening klokken 09.00 i dag, gir iTromsø god grunn til å juble.

Oppsummert får iTromsø 1.000 flere lesere på papir, 2.000 flere på nett og 2.000 flere lesere på mobil. Totalt sett, med alle plattformene medregnet, øker iTromsø med 2.000 lesere.

- Jeg tror dette er et tegn på at mye av det intense arbeidet vi har gjennomført gir utslag, kommenterer iTromsøs sjefredaktør Stig Jakobsen.

Totalt har iTromsø 23.000 lesere på papir, 28.000 på nett, 21.000 på mobil, 40.000 på papir og nett, og 47.000 på papir, nett og mobil.

- Vi jobber hele tiden med detaljene, og ønsker å tilpasse stoffet for å gjøre det mer lesbart for brukerne våre, sier Jakobsen.

Opplagstallet for iTromsø har hatt en nedgang fra 6.533 i 2014 til 5.983 i 2015. Dette er en nedgang på 550.

Nye satsinger

Han påpeker at iTromsø har lansert en rekke nye satsinger i 2015, som har vist seg å være suksesser.

- Blant annet har vi satset tungt på kommentarstoff, samt lansert kultursatsingen Feedback - der vi begynner å få en fin flyt, sier han.

Jakobsen påpeker også at iTromsø i 2015 var den første norske avisen som lanserte en automatisert personalisert mobilfront.

Nedgang for Nordlys

Nordlys har netto lesertall på 120.000 på denne målingen. Dette utgjør en nedgang på 16.000 på et halvt år. Også opplagstallene har en kraftig nedgående kurve for landsdelsavisen. For aller første gang har de registrert under 20.000 i opplag. Det offisielle opplagstallet for Nordlys i 2015 var 18.672. Dette er en nedgang på 1.883 fra 2014.

- Jeg har lovet at tallene ville gå ned med ny strategi, og det er helt fint. Våre annonsører i Tromsø får ingen verdi av virale annonsevisninger, eller trafikk fra for eksempel Sol. Den slags har gått ut på dato, og representerer langt på vei å lure kunder, sier sjefredaktør for Nordlys, Anders Opdahl.