Fatt no det, for en respons på denne Tromsø-podkasten!

«Fatt no det!» har sakte, men sikkert blitt en populær podkast i Tromsø. Skaperne er overrasket over at folk vil høre på «skjitpraten» deres.

PODKAST: Martin Skaug (venstre) og Øystein Renø Svendsen er mennene bak den populære podkasten «Fatt no det!».  Foto: Kent-Einar Myreng

nyheter

STRANDTORGET: Podkaster har for alvor slått an blant tusenvis av nordmenn. Ser man på listen over Norges mest populære podkaster ser man at NRK, P4 og nå også VG(!) satser tungt på det populære mediet.

LES OGSÅ: Nå blir det gjensyn med denne Sørbøe-suksessen

I Tromsø sitter Øystein Renø Svendsen og Martin Skaug på lånt tid i et profesjonelt studio og spiller inn «skjitprat».

– Tanken er to generelle kiser som prater skjit. Vi snakket om det i fjor sommer da det bare dukket opp, og det er et artig forum, sier Martin Skaug, som blant annet er kjent gjennom byens revymiljø.

Fikk med Audiator

De to «kisene» slo seg heller ikke til ro med å spille inn et enkelt opptak på datamaskinen. Skulle de gjøre dette, måtte det gjøres i et skikkelig studio med ordentlige lydfolk. Da var redningen Tromsø kommunes Audiator-prosjekt, som lærer opp ungdommer i scene- og lydteknikk.

– Vi fikk hjelp av Morten Forsland, som har med seg ungdommer som får utviklet seg. Men vi gjør det jo hver uke på nåde fra han som stiller opp for oss helt gratis, sier Skaug.

LES OGSÅ: Stand up-komiker: – Er det eskimoer og isbjørner der oppe?

Programmet, som kommer ut en gang i uka, omhandler ting som irriterer eller engasjerer Skaug og Svendsen. Eller som de selv sier:

– Det vi sier «Fatt no det!» til. Enten kan det være å bruke brodder inne eller om filmnettstedet IMDB.com er en god måte for å se om en film er bra eller ikke, sier Svendsen.

Populær

I skrivende stund har podkasten godt over 500 «likes» på Facebook, og førsteepisoden nærmer seg 1.200 avspillinger. Det er bare fra streamingtjenesten Soundcloud, mens på iTunes får man ikke oppgitt avspillingstall.

– Fra Soundcloud ligger vi vel på 600 avspillinger i snitt på ni episoder. Vi utvikler oss etter tilbakemeldingene folk gir. Nå har vi tatt inn gjester og er åpne for lytterkommentarer som folk sender inn, sier Svendsen, som forteller at de trykket opp kaffekopper og t-shirts med logoen «Fatt no det!» på.

– Det var ment som tull, men nå har vi solgt 50 kopper og 30 t-shirts. For fem minutter siden fikk jeg en melding fra en som ville har to skjorter. Men vi ser jo at alle eventuelle inntekter må gå til Forsland i Audiator. Han fortjener det, sier Svendsen, som benytter anledningen til å fri til noen som kan sponse sendingene.

LES OGSÅ: The Northern Lies spesialskriver låter for fansen

– Vi må nesten sende litt penger den veien ettersom de stiller opp for oss. Vi er fornøyd bare å gjøre det vi gjør. Vi prater jo bare skjit, sier Svendsen.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

nyheter