Det var spesielt vinteren 2012 og 2013 at flere busser var involvert i trafikkuhell. Dette skapte mange reaksjoner. Blant annet mente flere at de nye bussene ikke var ment for Tromsø-føret. Men siden da har det vært færre uhell, og spesielt i fjor så driftssjef for Nobina i Tromsø, Magnar Nilssen at bussene klarte seg bedre på veiene.

Gjør vurderinger

– Vi er blitt flinkere til å gjennomføre risikovurderinger og ta forholdsregler. Vi er mer ute i traseene og følger opp fareområdene. Kommunen er også blitt flinkere i problemområdene våre, og sjåførene er blitt flinkere til å gi tilbakemelding på områder som er problematisk, sier Nilssen.

I tillegg har opplæringa av sjåfører blitt forbedret. Spesielt har de fokusert på bedre opplæring på vinterføre, og at man skal unngå å kjøre i områder med svært dårlig føre.

– Før kjørte bussene i uansett vær og føre. Det gjør vi ikke lengre, sier Nilssen.

– Kulturen er helt annerledes. Vi er blitt flinkere til å stoppe, sier tillitsvalgt Ken Brattfjell.

Mer kjetting

Nobina bruker også mer kjetting enn før.

– Vi har større kostnader som følge av mer kjettingbruk enn tidligere. I mange tilfeller legges det på kjetting og kjøres lengre ruter med det, og det er uheldig, sier Nilssen.

På lange ruter, for eksempel rute 42, er kjøreforholdene blandet. I første del av ruta er det ofte bedre forhold, men når bussen kommer til boligfeltene på Kvaløya er det vanskeligere. Dermed kjører bussen hele veien fra Skattøra, til sentrum og så til Storelva – med kjetting.

Problemområder

Det er enkelte områder som skiller seg ut og oftere skaper utfordringer for bussene, slik som Kongsbakken og bakken ved sykehjemmet i Tromsdalen.

– Det har ikke vært noen hendelser der i vinter, men det er nettopp fordi vi kjører en annen vei om vi ser at det er problematisk, sier Nilssen og legger til at de kommer til å etterlyse tiltak i bakken ved sykehjemmet i Tromsdalen.

At busstrafikken er lagt om fra Storgatbakken til Skippergata har også vært forebyggende.

– Vi håper det blir en permanent løsning, sier Brattfjell.

Små skader

Til tross for færre uhell, oppstår det fremdeles småskader på bussene iblant.

– Vi har typiske hjørneskader, spesielt på de lange bussene. På hybridbussene har vi noen skader i fronten, men det er snakk om små skader, sier Nilssen.

Driftssjefen og de tillitsvalgte er enige i at det er utfordrende kjøreforhold i Tromsø om vinteren.

– I Tromsø har vi utfordringer andre ikke har på grunn av klimaet vårt, sier Nilssen.

BEDRE SKODD: Tillitsvalgte Kurt Nilssen (bak til venstre) og Ken Brattfjell sammen med driftssjef Magnar Nilssen. Foto: Ronald Johansen Foto: Ronald Johansen / iTromsø
KOLLIDERTE: Her kolliderte to busser i Tromsdalen i 2012. Foto: Ronald Johansen Foto: Ronald Johansen
I GRØFTA: Dette bildet er tatt vinteren 2013. Foto: Ronald Johansen Foto: Ronald Johansen