Klokken er 15.30 idet iTromsø ankommer byens eneste hundefrisør. Dagens første kunde, og den syvende siden åpningen, har allerede potene på bordet og er klar for påskeklippen.

– Dette er Tassen, en ett år gammel cocker spaniel, forteller frisør Brith Hansen (42) mens hun forsiktig trimmer den firbeinte sjarmørens bart.

Fornøyd kunde

At kunden er fornøyd med behandlingen, er det ingen tvil om: Halen går i ett og han sniker seg til både en og to klemmer underveis.

– Det er givende arbeid?

– Ja, er du på styr! Det er jo så koselig, svarer Hansen. Sekunder senere hopper Tassen opp, legger potene på brystet hennes og gir frisøren en liten vask i ansiktet.

– Han elsker oppmerksomheten, kommenterer hun med et glis.

Etterlengtet tilbud

Hansen bor på Silsand, men pendler nå til Tromsø og Tropehagen Zoo hver onsdag, torsdag og fredag for å ta seg av kundene. Hun har i åtte år drevet med hundestell i hjemkommunen.

– Jeg holdt på med utstilling lenge selv og er kurset i både kynologi og pels- og hudpleie for hund, forteller hun.

Kynologi er læren om hunden som dyr – dens anatomi, raseforskjeller, adferdsmønstre, historie og lignende.

– Det er tydelig at dette er et tilbud det er et marked for i Tromsø, telefonen har ringt i ett. Jeg har vært nødt til å gi beskjed om at man må ringe ei uke i forveien for å få time, forteller Hansen.

– Ja, det har virkelig gått slag i slag, skyter daglig leder ved dyrebutikken, Linn Susanne Sannes (30), inn.

Kan ta flere timer

I arbeidet må Hansen ta hensyn til de ulike hunderasenes anatomi, hvordan de skal se ut og ikke minst eiernes ønsker. Og ikke minst kunden selv.

– Det er viktig å ta det i hundens tempo. Man merker dersom de trenger en pause, og da tar man en pause, sier Hansen, som bruker mellom en og to timer på hver kunde.

– Oppfører alle kundene dine seg like pent som Tassen?

– Ja, de er stort sett veldig greie, svarer hun.

– Hvorfor ønsker eierne å få hundene klippet?

– Godt pelsstell er utrolig viktig for hunders helse og velvære. Pelsen er deres første forsvarslinje mot sykdom. Dessuten kan floker forårsake smerte hos dyrene, forklarer Hansen.

Skal lage «dog wash»

I tillegg til klippebord, er det installert et lite bad for hunder inne på salongområdet. Ifølge den daglige lederen skal imidlertid badet bli både større og bedre.

– Vi er ikke riktig ferdig med salongen ennå. Det skal bli en skikkelig «dog wash» også, forklarer Sannes.

– Ja, her skal hundene både få klipp og vask, sier Hansen.

Satsingen er et ledd i dyrebutikkens dyresenter-prosjekt.

– Vi vil gi et fullstendig tilbud til byens dyreeiere. Vi jobber nå med å få på plass en dyreklinikk også, utdyper Sannes.

GOD KUNDE: Tassen (1) lar seg ikke affisere negativt av frisørens redskape, men ser tvert om ut til å elske oppmerksomheten. Her koser han seg skikkelig sammen med daglig leder Linn Susanne Sannes.
HJELP: Det er ikke bare-bare å klippe magepelsen. Da er det fint å ha en parat eier klar til å bistå. Her trår Andreas Eileng (43) til.
SJARMØR: Både daglig leder ved Tropehagen Zoo, Linn Susanne Sannes, og frisør Brith Hansen har latt seg sjarmere av dagens første kunde.
NY FRISYRE: Her får cocker spanielen Tassen (1) ny sveis hos hundefrisør Brith Hansen (42).